منشاء بوی نامطبوع پایتخت گازهای سولفوره بود

پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
استاندار تهران اعلام کرد: بررسی های علمی و سنجش گازهای آلاینده منشاء بوی نامطبوع پایتخت که 12 دیماه امسال خبرساز شد، انجام و مشخص شد که از نوع گازهای دارای ترکیبات سولفوره (گازی بی رنگ، سمی و با بویی شبیه تخم مرغ فاسد) بود.
منشاء بوی نامطبوع پایتخت گازهای سولفوره بود
به گزارش خبرنگار ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری خود در محل استانداری تهران افزود: بررسی ها نشان داد میزان گاز دی اکسید گوگرد (SO2) در محدوده «یافت آباد» تهران در آن روز بیش از سایر مناطق افزایش داشت.
انتشار بوی نامطبوعی در برخی مناطق پایتخت از عصر روز 12 دیماه امسال به مدت چندساعت خبرساز شد.
وی یادآورشد: پیش بینی هم این بود که بوی نامطبوع ناشی از ترکیبات دارای سولفوره باشد و پس از آن به دنبال مواد شیمیایی که می تواند در صنعت نیز مصرف شود بودیم.
استاندار تهران اظهارداشت: تنها ماده ای که در برخی از صنایع مستقر در آن محدوده می توانست استفاده شود، «مرکاپتان» بود که در صنایع پلاستیک سازی و نشت یابی خطوط لوله گاز نیز کاربرد دارد.
محسنی بندپی تاکید کرد: در هر جا که این ماده شیمایی استفاده شود، بوی نامطبوعی منتشر می شود که احتمال دارد یک بشکه از مرکاپتان بر روی زمین ریخته و به دلیلی برای انتشار بوی نامطبوع تبدیل شده باشد.
به گزارش ایرنا مرکاپتان‌ها نوعی از سولفیدهای آلی هستند که به طور گسترده‌ای در محصولات نفتی وجود دارند. 
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در نهایت گزارش اداره کل محیط زیست استان به عنوان نهاد اصلی پیگیری کننده این موضوع این بود که مرکاپتان در آن زمان ( انتشار بوی نامطبوع) در محدوده ای ریزش و چنین بویی را متصاعد کرده است.
استاندار تهران گفت: چندین سال قبل نیز در اصفهان ریزش چنین ماده شیمایی به انتشار بوی نامطبوعی به مدت چندین ساعت در سطح شهر منجر شده بود.
محسنی بندپی ادامه داد: همانطور که قبلا نیز اعلام شده این بو ارتباطی با فاضلاب، آتشفشان دماوند یا گسل های تهران نداشته است.
استاندار تهران گفت: از سوی دیگر در هیچ زلزله ای در دنیا تجربه نشده است که پیش از وقوع زلزله، اینچنین بوی نامطبوعی متصاعد شود.
**بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام(ره)
استاندار تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام (ره) نیز گفت: در این محدوده بویژه بخش شمالی بزرگراه، کشتارگاه های بسیاری وجود دارند که اغلب استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند و پسآب های آنها بدون تصفیه رها سازی می شود و از سوی دیگر در همین محدوده دامداری های متعدد و کارخانه چرم سازی هم وجود دارد که فاضلاب های آنها هم رها می شود.
محسنی بندپی تصریح کرد:چون مسیر باد تهران از غرب به شرق است، می تواند بوی نامطبوع و مزاحمت هایی را در همین محدوده و برای ساکنان شهرها و روستاهای اطراف ایجاد کند.
وی تاکید کرد: باید برای مدیریت پسماندها در استان و محدوده مجموعه دفن زباله آرادکوه در این محدوده کار علمی انجام شود تا بوی نامطبوع حاصل از انباشت آنها هم از بین برود.
استاندار تهران به اختصاص 70 میلیارد تومان در دولت برای مطالعه در خصوص نحوه ساماندهی بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام اشاره و بیان کرد که 50 درصد این اعتبار تخصیص یافته است.
محسنی بندپی با بیان اینکه علم می تواند راهکارهای عملیاتی برای مدیریت این شرایط ارائه کند افزود: با این وجود استفاده از این یافته ها و اجرای آنها یک عزم و اراده جدی می طلبد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.