آب گوجه‌فرنگی فشار خون و ابتلاء به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف آب گوجه‌فرنگی بدون نمک موجب کاهش فشار خون و کلسترول در بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی می شود.

محققان در این مطالعه موردی با ۴۸۱ شرکت کننده ژاپنی شامل زنان و مردان و در یک دامنه گسترده سنی، تأثیر آب گوجه فرنگی بدون نمک را بر روی فشار خون و بیماری قلبی و عروقی طی یکسال مطالعه کردند. آنها در پایان سال از کاهش معنی‌دار فشار خون و کلسترول در بین زنان و مردان خبر دادند.

این مطالعه نشان داد که خوردن آب گوجه فرنگی بدون نمک باعث کاهش فشار خون و کلسترول در بزرگسالان در معرض خطر بیماری قلبی عروقی شد.

بیماری‌های قلبی عروقی (CVD ها) بزرگترین علل مرگ و میر در سراسر جهان هستند و با توجه به آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) این بیماری فقط در سال ۲۰۱۶ منجر به ۱۵.۲ میلیون مرگ و میر جهانی (۷/۲۶ درصد) شده است. در مواردی هم بیماری‌های قلبی عروقی باعث مرگ نمی‌شود، اما اغلب آنها دائمی شده و به اندام‌های حیاتی آسیب می‌زنند که به نوبه خود باعث محدودیت فعالیت، نیاز به مراقبت پرستاری و کاهش امید به زندگی می‌شود.

علت اصلی پاتوفیزیولوژیک CVD ها، آترواسکلروز است که یک التهاب مزمن می باشد، رفتاری که به عنوان یک واکنش به آسیب عصبی شریانی شروع می‌شود. این نوع آسیب اندوتلیال توسط عوامل متعددی مانند اندوتوکسین ها، ویروس‌ها، هموسیستئین و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. آسیب دیدن اندوتلیال مزمن در فشار خون بالا، دیس لپیدمی و دیابت نیز نقش مهمی در پیشرفت آترواسکلروز دارد. بنابراین تنظیم فشار خون (BP) و چربی و متابولیسم گلوکز، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی ضروری است.

گوجه‌فرنگی حاوی انواع ترکیبات زیست فعال مانند کاروتنوئید، ویتامین A، کلسیم و اسید گاما آمینو بوتیریک است که ممکن است نقش مهمی در حفظ سلامت جسمی و روانی از جمله پیشگیری از CVD ایفا کند.

مصرف لیکوپن و گوجه فرنگی غنی از کاروتنوئید با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی شناخته شده است. همچنین گزارش شده که رابطه معکوسی با خطر CVDها دارد. مکانیزمی که این اثر را تحت تأثیر قرار می‌دهد ممکن است بدلیل بهبودی در مشخصات لیپید سرم باشد. همچنین گزارش‌هایی در مورد سودمندی اثرات لیکوپن بر روی BP وجود دارد. اسکولوزید A، یک ترکیب سمی در گوجه فرنگی بوده و گزارش شده است که فعالیتacyl-CoA کلسترول آتیل ترانسفراز ( ACAT ) را سرکوب و منجر به بهبودی در دیس لیپیدمی می‌شود.

محققان در این مطالعه که نتایج آن در مجله Food Science & Nutrition منتشر شده است، ۱۸۴ مرد و ۲۹۷ زن شرکت کننده را طی یکسال مورد پیگیری قرار دادند؛ این افراد هر روز حدود ۲۱۵ میلی لیتر آب گوجه فرنگی بدون نمک مصرف می کردند.

محققان در پایان مطالعه متوجه شدند که در ۹۴ نفر از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، فشار خون آنها بطور معنی داری کاهش یافت. فشار خون سیستولیک این افراد از متوسط ۱۴۱.۲ به ۱۳۷.۰ میلی متر جیوه کاهش یافت و فشار خون دیاستولیک آنها از متوسط ۸۳.۳ به ۸۰ / ۹ میلیمتر جیوه کاهش یافت.

همچنین سطح کلسترول LDL در ۱۲۵ نفر از افراد مبتلا به کلسترول بالا از میانگین ۱۵۵.۰ به ۱۴۹.۹ میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت که این اثرات مفید در میان مردان و زنان و در میان گروه‌های سنی مختلف مشابه بود.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.