مصرف زیاد قهوه، موجب تشدید حملات میگرنی می شود

سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

تهران - ایرنا - عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچند مصرف کم کافئین می تواند بهبود علایم میگرن را در پی داشته باشد، اما مصرف زیاد آن (بیشتر از 2 فنجان قهوه در روز) منجر به تشدید حملات میگرنی خواهد شد.
میگرن یک نوع سردرد اولیه می باشد که برخلاف سردردهای معمول، به صورت حملات تکرار شونده بروز می کند. سردرد میگرنی معمولا به صورت ضربان دار و یکطرفه بروز می کند و این سردردها می توانند ادامه پیدا کنند. از علایم آن می توان تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا را نام برد. 
حدود 15 درصد مردم جهان به میگرن مبتلا هستند و آمارها حاکی از شیوع بیشتر در زنان نسبت به مردان است. 
دکتر گلبن سهراب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به افراد مبتلا به میگرن توصیه کرد که از مصرف زیاد یا نامنظم آن خودداری کنند تا دچار تشدید حملات میگرنی نشوند.
گلبن افزود: گلوتامات افزودنی غذایی است که در غذاهای فرآوری شده و رستورانی مانند همبرگر و مرغ سوخاری برای طعم دار کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد که مطالعات نشان می دهند این ماده می تواند باعث تشدید حملات میگرن شود. 
وی ادامه داد: تیرامین ترکیبی اسیدآمینه می باشد که در غذاهایی همچون پنیر کهنه، ماهی دودی، آجیل، شکلات تلخ و غذاهای تخمیری وجود دارد، که این مواد هم موجب تشدید حملات میگرنی می شوند. 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نیتریت بیشتر درغذاهای فرآوری شده گوشتی همچون سوسیس و کالباس وجود دارد،افزود: این ترکیب برای تازه و خوشرنگ نگهداشتن فرآورده های گوشتی استفاده می شود. در افرادی که به این ماده واکنش نشان می دهند، از طریق گشاد کردن عروق مغز باعث بروز سردرد می شود.
وی افزود: آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به صورت پودر و قرص های شیرین کننده برای بیماران دیابتی در داروخانه ها در دسترس می باشد و در برخی افراد سبب تشدید سردرد می شود. 
گلبن ادامه داد: افراد مبتلا به میگرن باید به برچسب مواد غذایی و نوشیدنی های رژیمی توجه کنند و در صورتیکه از آسپارتام بعنوان شیرین کننده استفاده شده است، از مصرف آن خودداری نمایند. 
وی با اشاره به اینکه افراد میگرنی باید از مصرف قندهای ساده به خصوص در زمان گرسنگی اجتناب کنند، گفت: افراد مبتلا به سر دردهای میگرنی واکنش های مختلفی نسبت به موادغذایی نشان می دهند. واکنش به یک ماده غذایی ممکن است از نیم ساعت تا 72 ساعت بعد خود را نشان دهد. 
گلبن افزود: در بیماران مبتلا به میگرن مهم است که به سلامتی عمومی بدن توجه ویژه ای شود. مصرف وعده های غذایی با مقدار کم و تعداد وعده های بیشتر، مصرف مداوم آب در طول روز، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و مدیریت استرس می تواند از بروز میگرن پیشگیری کند. 
وی گفت: هرچند پاتوفیزیولوژی میگرن به خوبی شناخته نشده اما مطالعات نشان داده اند که عوامل محیطی و خارجی مختلفی می توانند موجب تشدید حملات میگرنی شوند. 
گلبن، استرس، اختلالات هورمون های زنانه، ناشتایی طولانی مدت، عدم مصرف آب، گرمای زیاد هوا، اختلالات خواب و شب بیداری، درد گردن، مصرف الکل و استعمال دخانیات را از جمله عوامل تشدید حملات میگرنی اعلام کرد.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.