ممنوعیت صفحه نمایش الکترونیکی برای کودکان زیر یکسال

پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت نخستین دستورالعمل خود را درباره مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی را برای کودکان زیر پنج سال منتشر کرده و استفاده از آنها را برای کودکان زیر یکسال ممنوع کرده است.

به نوشته تایم در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت درباره زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی (screen time) که روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) منتشر شده است، توصیه شده  است که کودکان زیر پنج سال بیش از یک ساعت در روز را به تماشای صفحه‌های نمایش الکترونیکی نگذرانند و هر چه این مقدار کمتر باشد، بهتر است.

این دستورالعمل تا حدی با توصیه انجمن متخصصان کودکان آمریکا مطابقت دارد. این انجمن پزشکی نیز توصیه می‌کند کودکان زیر ۱۸ ماه به جز موارد چت تصویری در معرض صفحه‌های نمایش الکترونیکی قرار نگیرند. این گروه پزشکی به والدین توصیه می‌کند برای کودکان زیر ۲ سال «برنامه‌های با کیفیت بالا» با ارزش آموزشی انتخاب کنند که هنگام تماشای آنها همراه با پدر یا مادر به درک کودک از چیزهایی که می‌بیند، کمک شود.

راهنمای زمان رسانه‌ای کودکان 
در مقابل برخی از گروه‌های کارشناسان می‌گویند دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای زمان صفحه نمایش سودمندی‌های بالقوه رسانه‌های دیجیتال را در نظر نگرفته است.

آندرو پریبلیسکی، رئیس بخش پژوهش در انستیتوی اینترنت آکسفورد در دانشگا آکسفورد معتقد است دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت «بیش از حد بر کمیت زمان صفحه نمایش متمرکز است و محتوا و بافتار  استفاده را در نظر نگرفته است» به نظر او همه زمان‌های صفحه نمایش کیفیت یکسانی ندارند.

کالج سلطنتی پزشکی اطفال و بهداشت کودکان بریتانیا نیز در واکنش به انتشار این دستورالعمل اعلام کرد شواهد فعلی در این زمینه هنوز آنقدر قوی نیستند که بر اساس آنها کارشناسان بتوانند حد مشخصی را برای مدت مناسب استفاده از صفحه‌های نمایش تعیین کنند.

استفاده کودکان از صفحه‌های نمایش الکترونیکی به خودی خود زیانبار نیست
سازمان جهانی بهداشت در دستورالعملش به طور مشخص زیان‌های بالقوه استفاده بیش از حد صفحه‌های نمایش الکترونیکی را دکر نکرده است، اما می‌گوید این دستورالعمل که حاوی توصیه‌هایی برای فعالیت جسمی و خواب کودکان هم هست- برای حل مشکل میزان فزاینده زندگی نشسته در  کل جمعیت ضروری است. به گفته این سازمان بی‌حرکتی جسمی عامل خطرساز اصلی مرگ و یک عامل دخیل در افزایش چاقی در جهان است.

این سازمان توصیه می‌کند که نوزادان زیر یکسال دست کم نیم ساعت در روز روی شکم قرار داده شوند و کودکان بزرگتر دست کم سه ساعت در روز فعالیت جسمی داشته باشند.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.