موادغذایی غیرارگانیک صدمات جدی به سلامت افراد وارد می کند

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به خطرات ناشی از مصرف موادغذایی غیرارگانیک گفت: این مواد می تواند به بروز عارضه هایی مانند بلوغ زودرس، افزایش شکستگی های استخوان، آسیب به سلول های مغزی و پارکینسون منجر شود.
موادغذایی غیرارگانیک صدمات جدی به سلامت افراد وارد می کند
سمیرا ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: مصرف اینگونه موادغذایی همچنین می تواند عوارضی مانند نقص های مادرزادی ژنتیکی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین و اختلال در عادت ماهیانه را نیز به دنبال داشته باشد.
وی افزود: ترکیبات موادغذایی غیرارگانیک برای سلامت انسان، بسیار مضر هستند. به طور مثال، نیترات و نیتریت که در فرآورده های گوشتی استفاده می شود، می توانند باعث اختلال در فعالیت گلبول های قرمز شوند. همچنین با ایجاد ترکیبات خطرناک در بدن، احتمال بروز سرطان کبد و مثانه را افزایش می دهند. 
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: براساس نتایج یک پژوهش در اروپا، مواد غذایی ارگانیک حاوی پروتئین با کیفیت بالاتر، ویتامین‌، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و اسیدهای چرب ضروری بیشتری نسبت به محصولات غیرارگانیک هستند. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که میزان آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی ارگانیک، 50 درصد بیشتر از محصولات غیرارگانیک است. 
ربیعی ادامه داد: این در حالی است که در محصولات تهیه شده به روش غیرارگانیک، انجام فرآوری ها و دستکاری های مختلف روی محصول، صرفاً منجر به بهتر شدن ظاهر، رنگ، افزایش ماندگاری و مقاوم شدن محصول در برابر صدمات ناشی از حمل و انبارداری می شود ولی به کیفیت و ارزش تغذیه ای محصولات توجه چندانی نمی شود. 
وی گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت، به منظور بالابردن میزان تولیدات کشاورزی، در برخی موارد چاره ای جز استفاده از سموم ضد آفات و کودهای شیمیایی وجود ندارد، اما ضروری است که به موازات افزایش میزان تولید، کیفیت محصولات نیز مورد توجه قرار گیرد تا به سلامت انسان لطمه ای وارد نشود. 
ربیعی افزود: بنابراین، لازم است که با افزایش سطح آگاهی کشاورزان و مصرف کنندگان و دقت و نظارت سازمان های مسئول و با بکارگیری تدابیر قانونی، گام های مفید و موثری در جهت افزایش سلامت و امنیت انسان و محیط زیست برداشه شود. 

* محصول غذایی ارگانیک چیست و چگونه تولید می شود؟
محصول غذایی ارگانیک، به ماده غذایی گفته می شود که به طور کاملاً طبیعی پرورش می‌یابد، یعنی: 
- در خاکی پرورش یابد که حداقل به مدت سه سال، هیچ‌گونه سم یا کود شیمیایی،‌ آفت کش، حشره کش و علف کش در آن استفاده نشده باشد.
- با آب فاضلاب آبیاری نشده باشد.
- هیچگونه مواد افزودنی (نظیر شیرین کننده ها و رنگ دهنده های مصنوعی) در آن به کار نرفته باشد.
- در تهیه آن از اشعه استفاده نشده باشد. 
- اصلاح ژنتیکی (نظیر محصولات تراریخته) در روند تولید محصول انجام نشده باشد. 

* تفاوت محصولات غذایی ارگانیک و غیرارگانیک در چیست؟
در کشاورزی به روش غیرارگانیک، باقیمانده سموم شیمیایی در محصولات غذایی گیاهی و حیوانی، می تواند تهدیدکننده سلامت انسان باشد. ولی در محصولات ارگانیک گیاهی، آلودگی هوا، خاک و آب به حداقل رسیده، مواد مغذی خاک حفظ و به بهبود سلامت انسان و محیط زیست منجر می شود. 
در مورد محصولات حیوانی ارگانیک لازم است که حیوانات، حداکثر از روز دوم تولد، به روش ارگانیک پرورش یافته باشند، به این معنی که مواد غذایی که برای تغذیه آنها استفاده می شود، صد در صد ارگانیک باشد و از هیچگونه آنتی بیوتیک یا هورمون در طول رشد آنها استفاده نشود.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.