برنامه‌ انجمن نجوم آیاز به مناسبت روز جهانی نجوم

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

ویژه برنامه‌های انجمن نجوم آیاز تبریز در چهاردهمین سال پیاپی و همگام با سایر گروه‌های نجومی کشور به مناسبت بزرگداشت روز جهانی نجوم اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۹۷۳ داگ برگر، رییس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را برای رصد اجرام آسمانی به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم، بهتر است در روز مشخصی از سال، تلسکوپ‌ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم. این گونه بود که روز نجوم متولد شد. امروزه بیش از ۵۰ کشور روز و هفته نجوم را برگزار می‌کنند. در ایران از سال ۱۳۸۰ روز نجوم برگزار می‌شود. اتحادیه جهانی نجوم هر سال یکی از روزهای یکشنبه مابین ‎۱۵ آوریل تا ‎ ۱۵ می که ماه در وضعیت تربیع است را به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌کند. این اتحادیه تلاش دارد در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند و امسال یکشنبه ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت ۹۸) را به عنوان "روز جهانی نجوم" انتخاب کرد. انجمن نجوم ایران نیز از افطار پنجشنبه ۱۹ تا سحرگاه جمعه ۲۰ اردیبهشت را "روز نجوم" اعلام کرده است.

بر اساس اعلام انجمن نجوم آیاز، با توجه به اینکه تاریخ تعیین شده مصادف با ماه مبارک رمضان است، امکان برگزاری روز نجوم در تاریخ اعلام شده توسط انجمن آیاز وجود ندارد. با توجه به بازه زمانی مرسوم – ۱۵ آوریل تا ۱۵ می – و همچنین امکان رصد ماه، برای برگزاری این برنامه‌، روز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) به عنوان تاریخ برگزاری برنامه اصلی روز نجوم در تبریز تعیین شده است که بر اساس آن این ویژه برنامه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در جاده سلامت پارک ائل‌گلی تبریز برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان در کنار رصد می‌توانند از غرفه‌هایی چون نجوم و کودکان، آشنایی با ابزارهای نجومی، آلودگی نوری، ساختار و تحول ستارگان، خورشید تک ستاره منظومه ما، اجرام خرد منظومه شمسی، معرفی صور فلکی، آشنایی با سیارات، سیارات فراخورشیدی، فضا و فضانوردی و کهکشان‌ها بازدید کنند.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.