فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد

پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

بندرعباس – ایرنا – مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: افزایش هجوم ملخ ها به استانهای ساحلی ایران باعث شده تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد.
فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد
سعید معین نمینی روز سه شنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تغییر یعنی کشوری که مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و حتی باغهای آن زیاد است. 
وی افزود: با توجه به حمله های صورت گرفته و 9ریزشی که در یک هفته اخیر داشته ایم از هفته پایانی فروردین و اوایل اردیبهشت ماه باید آمادگی کامل برای مبارزه با این موج از ملخ های صحرایی را داشته باشیم. 
این مقام مسوول درسازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اطلاعات فائو درخصوص ازدیاد روزافزون جمعیت ملخ های صحرایی خاطرنشان کرد: دسته های ملخ در راه ایران 10برابر بیشتر از اینهایی هستند که تاکنون ریزش داشته اند. 
مدیر مبارزه با آفات عمومی وهمگانی سازمان حفظ نباتات ایران یاد آورشد: مبارزه با ملخ صحرایی به تجهیزات مخصوص، ماشین آلات وهمچنین سموم نباتی زیادی دارد که این سازمان از بهمن ماه پارسال تاکنون برای تامین بخشی از آنها نزدیک به 60 میلیارد ریال (سرمایه ای و نقدی) هزینه کرده است. 

** درخواست 120میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ 
معین اضافه کرد: برای مبارزه و جلوگیری از بروز خسارت جدی به مزارع کشاورزی نیاز به حداقل بیش از120 میلیارد ریال نقدینگی است که سازمان حفظ نباتات آنرا از ستاد بحران درخواست کرده که تنها با 100میلیارد ریال آن موافقت کرده اما این نیاز به موافقت هیات دولت دارد. 
به گفته وی از 24هزار هکتاری که تاکنون مبارزه صورت گرفته 13هزار هکتار آن در هرمزگان بوده و این یعنی اینکه بیشترین حمله ملخ های صحرایی از بهمن ماه پارسال تاکنون به این استان صورت گرفته است. 
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ابراز داشت: با توجه به گزارش های دریافتی از گروه های ردیاب و همچنین اطلاعات فائو بایستی تا خرداد ماه امسال در سطح 150تا 200هزار هکتار از زمینهای ایران با ملخ های صحرایی مبارزه انجام شود. 
معین بیان داشت: این درحالی است که از این تاریخ به بعد جهت بادهای خلیج فارس شمال شرقی است یعنی اینکه بزرگ ترین دسته های ملخ صحرایی از کشورهای عربستان، امارات، قطر و بحرین مستقیم به سمت ایران و استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وارد می شود که قلب آن هرمزگان است. 
این منبع مسوول اظهار کرد: تا زمانی که دسته های ملخ صحرایی که فائو تعداد آنان را بیش از 15دسته بزرگ (هر دسته بین 40تا 200میلیون عدد ملخ) تخمین زده که از مرکز تا شمال عربستان و سواحل دریای سرخ درحال حرکت به سمت خلیج فارس و آبهای ایران هستند تا خرداد ماه امسال این ریزش ها ادامه دارد. 
مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از اردیبهشت ماه به عنوان ماه پرخطر با ریزش های فراوان دسته های ملخ بالدار صحرایی در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و حتی بوشهر نام برد. 
وی گفت: اگر نتوانیم جلوی دسته های ملخ بالدار صحرایی را در استانهای یاد شده بگیریم وارد استان فارس (انبار غله ایران) و حتی یزد، اصفهان و گلستان می شوند که دراین صورت برای جلوگیری از خسارت های بیشتر نیاز به میلیارد ها ریال اعتبار است. 
هر دسته ملخ بالدار صحرایی متشکل از 40تا 300میلیون عدد می تواند روزانه بین 200تا 400کیلیومتر تا ارتفاع کمتر از 1700متری پرواز کند که در صورت مبارزه نکردن به موقع ، رسیدن آنها به استانهای یاد شده دوراز انتظار نخواهد بود. 
معینی با تاکید بر بسیح امکانات دولتی و حتی نظامی در استانهای هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و حتی جنوب استان کرمان برای مبارزه با ملخ های صحرایی بیان داشت: هم اکنون این همکاری خیلی کم رنگ است. 
به ازای هر تیم مبارزه حداقل سه تیم ردیاب و به ازای هر یک ماشین سم پاش حداقل سه دستگاه خودرو ردیاب فعالیت دارند. 
هم اکنون 36 دستگاه سم پاش وانتی در استانهای خوزستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان فعال هستند که لازم است این تعداد به چند برابر افزایش یابد. 
هریک دستگاه سم پاش وانتی قادر است روزانه در سطح 400هکتار از زمینهای آلوده به ملخ های بالدار صحرایی را سم پاشی کند که این بیشتر از فعالیت یک فروند هواپیمای سم پاش است. 
قیمت هر دستگاه سم پاش وانتی ساخت داخل 600میلیون ریال و هر لیتر سم مخصوص سم پاشی ملخ های صحرایی نیز 400هزار ریال اعلام شده که این غیر از هزینه های هنگفت دستمزد نیروهای عمل کننده، ماشین آلات مخصوص حرکت در مناطق سخت گذر، تغذیه ودیگر هزینه های غیر نقدی است. 

**ریزش دوباره ملخ های صحرایی در استانهای ساحلی جنوب 
مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور یادآورشد: مرحله دوم ریزش آغاز شده و تاین تاریخ در هرمزگان 9ریزش با تراکم متوسط، سنگین و بسیارسنگین رخ داده و در سیستان و بلوچستان 2ریزش و در بوشهر نیز همین تعداد ریزش را البته با تراکم منوسط داشته ایم که بیشترین آن به هرمزگان اختصاص دارد که از لحاظ جغرافیایی استانی طولی و با عرض کم است. 

**مبارزه با پوره ملخ های بالدار صحرایی 
هر ملخ قادر به گذاشتن حداقل سه کپسول حاوی بین 80تا 120 تخم است (درمجموع 300تا400تخم) که تبدیل به پوره می شود که اگر نتوانیم جلوی تخم ریزی ملخ های بالدار صحرایی را بگیریم افزایش آنها غیر قابل تصور خواهد بود زیرا هر عدد کپسول دردمای 10درجه ای داخل خاک 30روز و در دمای 32درجه نیز مدت 14روز طول می کشد تا به پوره و سپس ملخ بالغ تبدیل شود. 
سازمان جهانی فائو نظارت مستقیم روی آفت ملخ صحرایی در سطح جهان دارد و مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است. 
در ایران نیز استان‎های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون دائمی و همیشگی تولید مثل آفت ملخ صحرایی هستند. 
با توجه به اینکه این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎روز می‎تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‎شود. 

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.