تغییر اقلیم و آلرژی فصلی

یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه مریلند واقع در آمریکا دریافتند تغییر اقلیم موجب برهم خوردن گردش طبیعی فصول شده و این تغییر موجب افزایش آلرژی فصلی می‌شود. در واقع میزان ابتلا به آلرژی فصلی در مناطقی که بهار زودهنگام دارند، 14 درصد بالاتر است.
تغییر اقلیم و آلرژی فصلی
به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای به دست آمده از ناسا، زمان آغاز فصل بهار را در مناطق مختلف آمریکا ردگیری کرده و این اطلاعات را با اطلاعات گردآوری شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در رابطه با ابتلا به آلرژی مقایسه کردند. بدین ترتیب توانستند آثار شروع زودهنگام یا دیرهنگام فصل بهار را شناسایی کنند. 
بر اساس نتایج این بررسی‌ها شروع زودهنگام یا دیرهنگام فصل بهار موجب تشدید التهاب مخاط بینی آلرژیک می‌شود. در بهار زودهنگام، شکوفه درختان زودتر از زمان معمول گرده افشانی می‌کنند و احتمالا مدت این گرده‌افشانی طولانی‌تر است. اما هنوز مشخص نیست که شروع دیرهنگام بهار به چه نحوی بر تشدید آلرژی اثرگذار است. 
به اعتقاد محققان ممکن است یکی از دلایل این امر شکوفایی و گرده‌افشانی همزمان تمام گیاهان، درختان و گل‌ها باشد. زیرا در این حالت با وجود این که مدت زمان گرده‌افشانی کوتاه تر است، میزان گرده منتشر شده در محیط بسیار بیشتر است. 
این اولین بار است که اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت شهروندان، تشدید واکنش آلرژیک در اثر کوتاه یا طولانی شدن فصل بهار را تایید می‌کند. 
آلرژی پاسخ و واکنش حساس سیستم ایمنی به موادی است که به بدن وارد یا در تماس با بدن قرار می‌گیرند. آلرژی غذایی و فصلی شایع‌ترین اَشکال آلرژی هستند. موادی که منجر به واکنش آلرژیک می‌شوند، آلرژن نام دارند. این مواد می‌توانند مو، پشم، پر یا خز حیوانات، گرده، چمن، و گِل و لای باشد. 
دلیل تورم و قرمزی پوست هنگام آلرژی این است که سلول‌های ایمنی بدن آنزیمی ترشح می‌کنند که باعث تورم بافت‌ها و گشادشدن عروق خونی می‌شود. همچنین این آنزیم می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی شود. دلیل تمام واکنش‌های آلرژیک همین آنزیم است و میزان آن در زنان بیشتر از مردان است. علاوه بر این آلرژی باعث ترشح هیستامین می‌شود که عامل اصلی آبریزش بینی و تولید اشک است. 
علائم و نشانه‌های آلرژی بسته به نوع آلرژن متفاوت است. واکنش‌های آلرژیک ممکن است در روده، ‌پوست، سینوس‌ها، راه‌های هوایی،‌ چشم و بینی رخ دهد. علائم آلرژی ممکن است با شرایط پزشکی دیگر اشتباه شود، برای مثال علائم تب یونجه بسیار شبیه سرماخوردگی ساده است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLoS ONE منتشر شده است.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.