شناسایی سلول‌های مغزی کنترل‌کننده خاطرات بد

یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- محققان موفق به شناسایی مجموعه‌ای از سلول‌های مغزی شدند که مسئول کنترل خاطرات بد و ترسناک هستند؛ شناسایی این سلول‌ها می‌تواند منجر به روش‌های درمانی موثر برای درمان انواع فوبیا، اضطراب و اختلالات پس از سانحه شود.
به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری نیچر، یادآوری خاطرات تلخ و دردناک گذشته برای همه تجربه ناخوشایندی است و گاهی می‌تواند منجر به اختلالات عصبی شود. برای مثال اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) سندرمی است که پس از تجربه مستقیم یا یادآوری یک عامل استرس زا رخ می‌دهد و عواقبی مانند مرگ یا وقوع یک سانحه جدی دیگر به همراه دارد. به این منظور همیشه عامل یادآوری خاطرات بد و کنترل آن برای پزشکان حائز اهمیت است.
محققان دانشگاه تگزاس در آستِن مجموعه‌ای از سلول‌های مغزی به نام «نورون‌های انهدام» را شناسایی کردند. زمانی‌که این سلول‌های عصبی فعال هستند، خاطرات ترسناک را سرکوب می‌کنند و زمانی که غیر فعال باشند، به طور غیر منتظره‌ای خاطرات بد را یادآوری می‌کنند. این سلول‌ها در هیپوکامپ مغز قرار دارند؛ هیپوکامپ بخش مربوط به حافظه و مسیریابی است و تحقیقات نشان می‌دهد در احساس ترس نیز نقش مهمی دارد.
محققان بر این باورند که شناسایی این سلول ها و بررسی عملکرد آنان می‌تواند در توسعه درمان‌های عصبی و روان‌شناختی و بهبود بیماران مبتلا به انواع فوبیا، اختلالات استرس و اضطراب و همچنین سربازان جنگی بسیار موثر باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.