رویای جوان‌سازی مغز به واقعیت نزدیک شد

یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه استنفورد موفق به شناسایی ژنی شدند که با انسداد آن توسط آنتی‌بادی‌های خاص می‌توان مغز مدل‌های حیوانی را جوان‌سازی کرد؛ این راهکار در درمان انواع اختلالات شناختی موثر است.
به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری نیچر، پژوهشگران در حین تحقیقات دیگری موفق به شناسایی یک تک‌ژن شدند. بررسی ها نشان داد این ژن قادر به رمزگشایی پروتئین مسئول اختلال شناختی مرتبط با سن است. ادامه تحقیقات نشان داد با استفاده از آنتی‌بادی های مسدودکننده در مدل‌های حیوانی می‌توان مغز موش‌های پیر را جوان‌سازی کرد.
شروع این مطالعه از سلول‌هایی به نام میکروگلیا بود که مسئول واکنش ایمنی و حذف مواد زائد به صورت مستمر هستند. این سلول‌ها به طور پیوسته رسوب‌های پروتئینی و بقای سلول‌ها را حذف می‌کنند تا فعالیت طبیعی مغز حفظ شود. قابلیت پاکسازی این سلول‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد و محققان احتمال دادند این امر در اختلال شناختی مرتبط با افزایش سن موثر باشد.
از طرفی مطالعات نشان داد بسیاری از بیماری‌های انحطاط عصبی مرتبط با سن از قبیل آلزایمر و پارکینسون با الگوی فعالیت غیر طبیعی ژن‌های مرتبط با سلول‌های میکروگلیا در ارتباط است.
براساس نتایج این بررسی ها ژنی به نام CD22 که در انسان و موش مشترک است، در اختلال شناختی نقش دارد. 
ادامه مطالعات نشان داد مسدود کردن این پروتئین با آنتی‌بادی های ویژه‌ای منجر به افزایش فعالیت میکروگلیا با افزایش سن می‌شود و ضمن جلوگیری از اختلالات شناختی، قابلیت تغییر وضعیت مغز موش‌های پیر همانند موش‌های جوان را ایجاد کند. 
این دستاورد،محققان را به درمان اختلالات عصبی مرتبط با پیری و بازیابی قابلیت‌های مغز امیدوار کرده است، ولی نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.
نتایج این مطالعه در نشریه نیچر Nature منتشر شده است.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.