فناوری لیزر به کمک درمان سلول های سرطانی می آید

جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- سلول های سرطانی واکنش های متفاوتی به شیمی درمانی دارند اما در درمان لیزری می توان اثر یکسانی بر آنها گذاشت و در فرایند درمان آسان تر آنها را کنترل کرد.
به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای موسسه آمریکایی کال تک(Caltech)، یکی از بزرگترین مشکلات در درمان سرطان این است که سلول های سرطانی یکسان نیستند. حتی در یک تومور، سلول های سرطانی رفتار و حساسیت های متفاوتی به داروهای شیمی درمانی نشان می دهند و همین کار درمانگران را سخت می کند.
سلول های سرطانی عمدتا از سلول های سالم فعالیت متابولیکی بیشتری دارند و این ویژگی تجزیه و تحلیل آن ها را سخت تر می کند. ارزیابی دقیق این ویژگی(فعالیت متابولیکی ) برای محققان دشوار بوده و آنها در پی یافتن راه حل های دقیق تری برای کنترل و از بین بردن این سلول ها هستند.
بر اساس این گزارش، پژوهش های جدید نشان می دهند که با کمک لیزر و بهره گیری از فناوری موسوم به ارزیابی 'فوتوکوسیتی میکروسکوپی متابولیک تک سلولی'(SCM-PAM)، محققان می توانند در حدود 15 دقیقه حدود 3 هزار سلول را تجزیه و تحلیل کنند.
تحقیقات نشان می دهد که با استفاده از لیزر موفقیت درمان سرطان های مقاوم به رادیوتراپی از جمله دهان و رحم افزایش چشمگیری می یابد. این در حالی است که جامعه پزشکی از لیزر به عنوان چاقوی دولبه ای یاد می کند که می تواند هم در درمان بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاجی مانند سرطان کاربرد داشته و هم اگر به موارد ایمنی در استفاده از آن توجه نشود، عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
لیزرها در حوزه پزشکی به سه دسته پرتوان، با توان متوسط و کم توان تقسیم می شوند و هر یک دارای کاربردهای خاص خود هستند.
لیزرهای نوع اول اگرچه اثربخشی کمتری دارند اما عوارض کمتری نیز در پی خواهند داشت. 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسال
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.