700 هزار ایرانی به اوتیسم دچار هستند

پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: هرچند آماردقیقی از مبتلایان به اختلال طیف اتیسم در کشور وجود ندارد اما براساس پیش بینی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بیش از 700 هزار نفر در ایران به این اختلال دچار هستند.
سعیده صالح غفاری روز سه شنبه همزمان با روز جهانی اوتیسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است، افزود: تشخیص اوتیسم در بدو تولد ممکن نیست و علائم این اختلال معمولا از 9 ماهگی قابل تشخیص و در 2 تا 3 سالگی بهترین دوران تشخیص اختلال اوتیسیم است.
وی، بیشترین چالش مبتلایان به اوتیسم را عدم شناخت، آگاهی و ‌دانش عمومی جامعه نسبت به این طیف از اختلال اعلام کرد و گفت: رسانه ها می تواند در کنار پتانسیل فضای مجازی، بیشترین اثر بخشی را در این زمینه داشته باشد.
صالح غفاری، فقدان پوشش دهی خدمات توانبخشی ویژه طیف اختلالات اتیسم توسط بیمه های سلامت از دیگر مشکلات این افراد اعلام کرد و گفت: در سال 1397طیف اختلال اوتیسم در لیست بیماری های خاص قرار گرفت اما بودجه ای مجزا در سرفصلی جداگانه به اوتیسم اختصاص نیافته است.
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران افزود: مشکلات بزرگسالی در طیف اختلال اوتیسم بیش از هر زمان دیگر سلامت جامعه و خانواده ها را از منظر بهداشت جسم و روان تهدید می کند، اما ‌هیچگونه جایگاهی برای بزرگسالان اوتیسم در جامعه تعریف نشده است.
وی روز جهانی اوتیسم را فرصتی کم نظیر برای آگاهی بخشی جامعه دانست و گفت: روز جهانی اوتیسم فرصتی مناسب برای ایجاد تغییر برخوردها نسبت به افراد مبتلا به این اختلال، به رسمیت شناختن حقوق آنها و تصمیم گیری درباره‌ زندگی مناسب آنان، است.
روز جهانی اتیسم به صورت یک رویداد بین المللی هر ساله در دوم آوریل مصادف با 13 فروردین در سراسر دنیا شناخته شده تا کشورها اقداماتی را برای افزایش آگاهی مردم انجام دهند.
افزایش آگاهی عمومی و جلب مشارکت در زمینه پژوهش های مرتبط، تشخیص، درمان و اقبال عمومی برای مبتلایان طیف اتیسم از اهداف برگزاری این روز جهانی است.
اولین بار در سال ٢٠٠٨ این روز معرفی و گرامی داشته شد و از آن سال به بعد هر سال و یکی از ابعاد اختلال اتیسم مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. 
برای امسال نیز شعار روز اتیسم به صورت «فنآوری های یاری رسان، مشارکت فعال» در نظر گرفته شده است.
مکان هایی در ایران همانند بسیاری از کشورهای دنیا، مانند: پل طبیعت، برج آزادی، برج میلاد و برخی ابنیه تاریخی در استان ها نیز در کمپین جهانی افزایش آگاهی اوتیسم شرکت کرده و با نور آبی، نورپردازی می شوند.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.