آیا صنوف با کسب و کارهای نوین مخالفند؟

دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

در سال‌های اخیر کسب و کارهای نوین که بر پایه اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کنند به اقتصاد ایران وارد شده‌اند و برخی افراد که همچنان به شیوه سنتی روزگار می‌گذرانند با کسب و کارهای نوین مخالف هستند، اما بسیاری از کارشناسان صنفی معتقدند که کسب و کارهای نوین باید به واسطه‌گری میان متقاضیان و ارائه دهنده خدمات بپردازند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر با رشد فناوری و ارتقا محصولات ارتباط جمعی کسب و کارهای نوین راه خود را به زندگی و کسب و کار افراد باز کرده‌اند و تا به امروز آن دسته از کسب و کارهای نوین که توانسته‌اند به خوبی به نیازهای مردم پاسخ دهند، جایگاه مناسب خود را حفظ کرده‌اند و همچنان در رقابت با دیگر رقبا و کسب و کارهای قدیمی به ادامه فعالیت می‌پردازند.

در ایران شاید کسب و کارهای نوین با آژانس‌های اینترنتی شناخته شد و راه خود را به بازار مسکن، خرید و فروش محصولات فناوری و خدمات روزانه باز کرد اما همچنان برخی ایرادات بر آن همچون عدم نظارت کافی بر فعالیت آنها، ارائه مجوز به افراد بدون بررسی مکان صنفی و غیره وجود دارد.

در رابطه با این موضوع که مجوزهای به نام اشخاص بدون در نظر گرفتن مکان صنفی ارائه می‌شود باید گفت که عموم مجوزهای ارائه شده در کسب و کارهای نوین فردمحور بوده و بازدید از محل کار و ارائه خدمات اینگونه کسب و کارها انجام نمی‌شود که این موضوع باعث شده برخی افراد کیفیت مناسبی برای ارائه خدمات در دستور کار خود قرار ندهند و از سوی دیگر در صورت ایجاد تخلف، مشتریان آگاهی نسبت به محل فعالیت فرد نداشته و نمی‌دانند که شکایت خود را به کدام صنف یا دستگاه مرتبط ارائه دهند.

اما این گفته‌ها به معنای آن نیست که باید از فعالیت کسب و کارهای نوین جلوگیری شود، بلکه باید قوانین و مقررات اصولی هرچه سریع‌تر برای این مهم در نظر گرفته و به صورت شفاف به عموم افراد اطلاع رسانی شود.

حال با این شرایط جای سوال دارد که اعضا و رئیس اتحادیه‌های صنفی که کسب و کار آنها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد چه نظری در رابطه با ورود کسب و کارهای نوین به صنف آنها دارند؟

در این رابطه محمدمهدی میرمهدی- رئیس اتحادیه فناوران رایانه - معتقد است: کسب و کارهای نوین که بر پایه بستر اینترنت و برنامه‌های کاربردی فعالیت می‌کنند باید به صورت قانونمند و در چارچوب استانداردهای صنفی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد با توجه به شرایط کسب و کارهای نوین به سوءاستفاده می‌پردازند و کالاهای بی کیفیت را به نام کالای اصلی به مشتریان ارائه می‌کنند و حتی اگر کالای اصلی را ارائه کنند قیمت بیشتری نسبت به بازار برای محصولات در نظر می‌گیرند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه یادآور شد: اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مرتبط با کسب و کارهای نوین باید کمک حال و ارائه دهنده خدمات به‌روز به افراد باشند اما برخی افراد برای مشتریان و واحدهای صنفی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

همچنین عباس شمیرانی- رئیس اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید - گفت: حضور کسب و کارهای نوین در مشاغل مختلف بسیار خوب و مثمر ثمر است اما نکته قابل توجه آن است که این کسب و کارهای نوین باید شرایط را برای ارائه دهندگان خدمات و متقاضیان آسان کند و تنها رابط بین واحدهای مجاز و مشتریان باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از کسب و کارهای نوین خود به صورت مستقیم وارد عمل شده و به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند و این در حالی است که از لحاظ قانونی و صنفی کیفیت خدمات و شرایط صنفی و اخلاقی افراد ارائه دهنده خدمات بررسی و تأیید نشده است.

شمیرانی یادآور شد: فعالیت‌های خدماتی همچون تعمیر قفل و کلید نیاز به مراجعه حضوری به محل کار و منزل متقاضیان خدمات دارد از این رو توصیه می‌شود متقاضیان برای دریافت خدمات از کسب و کارهای نوین به برنامه‌ها و سایت‌هایی مراجعه کنند که تنها معرفی کننده واحد صنفی هستند.

امیر قدیمی نژاد - رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه - نیز بیان کرد: کسب و کارهای نوین در این صنف تنها می‌تواند در معرفی عرضه‌کنندگان و محصولات فعالیت کنند زیرا شرایط خرید و فروش پارچه به گونه‌ای است که مشتریان باید از نزدیک با کار آشنا شوند و رنگ، طرح و جنس کار را شخصاً بررسی کنند.

وی ادامه داد: با این شرایط ورود کسب و کارهای نوین به حوزه فروش مستقیم آنچنان خروجی مناسبی نخواهد داشت و مشکلات مختلفی را برای عرضه کننده و مشتری به همراه خواهد داشت.

بهروز میلانی- رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان تهران - در رابطه با شیوه حضور کسب و کارهای نوین در این صنف معتقد است برنامه‌های کاربردی بر بستر تلفن همراه باید تنها به واسطه‌گری و معرفی واحدهای صنفی بپردازند اما در کنار آن اگر واحدهای صنفی به ایجاد و طراحی سایت و صفحه معرفی و فروش کالا بپردازند بسیار مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه طراحی داخلی بر بستر فضای مجازی باید به صورت دو سویه و ارتباط مستقیم با مشتریان باشد زیرا در این صنف و حوزه مشتریان نیاز به دریافت مشاوره کارشناسی و تخصصی دارند.

میلانی پیشنهاد کرد که سایت‌های معرفی، ارائه مشاوره تخصصی و فروش محصولات تزئینات داخلی باید در سطح شهر دارای فروشگاه و نمایشگاه باشند تا مشتریان خروجی محصول خریداری شده خود را مشاهده کنند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.