کشف ستاره نوترونی جدید

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- محققان لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا ستاره‌ای را کشف کردند که با سرعت بسیار بالا در حال عبور از میان کهکشان راه شیری است.
کشف ستاره نوترونی جدید
به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس الرت، این ستاره که یکی از سریع‌ترین ستاره‌های شناخته شده در جهان محسوب می‌شود و با عنوان PSR J0002+6216 نامگذاری شده؛ با سرعت 1130 کیلومتر برثانیه در حال حرکت است. ستاره PSR J0002+6216 از ابر درحال گسترش ناشی از یک ابرنواختر خارج شده و در واقع نوعی ستاره نوترونی موسوم به تپ‌اختر است. 
ستاره‌های نوترونی، بقایای هسته منفجر شده ستاره‌ای هستند که پس از پدیده ابرنواختر ایجاد می‌شوند و حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. تپ‌اخترها نیز ستاره‌های نوترونی هستند که به شدت مغناطیسی بوده و سرعت دوران غیرعادی دارند و در هنگام گردش به دور خود، پرتوهای الکترومغناطیسی گسیل می‌کنند. در صورتی که این پرتوها به طور مرتب گسیل شوند،‌ از سطح زمین می‌توان آن‌ها را به شکل یک فانوس دریایی کیهانی مشاهده کرد. 
از آنجا که ستاره PSR J0002+6216 دارای یک دنباله نازک و نیمه‌تاریک بوده و زاویه دید مناسبی دارد، محققان می‌توانند مسیر آن را مستقیما تا محل شکل‌گیری آن دنبال کنند. این ستاره در فاصله 6500 سال نوری از زمین و در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد و حدود 53 سال نوری از مرکز یک ابر ناشی از ابرنواختر موسوم به CTB1 در حال حرکت است.
دنباله این ستاره که در طیف امواج رادیویی مشاهده شده، بین پوسته خارجی حباب غبار ابرنواختر و ستاره Cassiopeia به طول 13 سال نوری کشیده شده است. این دنباله مانند یک نشانگر کیهانی به محل شکل‌گیری ستاره Cassiopeia اشاره دارد. محققان با اندازه‌گیری و ردگیری حرکت ستاره دریافتند که این ستاره در مرکز انفجار ابرنواختر متولد شده است و به دلیل نامتقارن بودن ابر CTB1، سر آن به شدت افزایش یافته و در نهایت از حباب غبار خارج شده است. 
به اعتقاد محققان، این انفجار ابرنواختر حدود 10 هزار سال قبل رخ داده و PSR J0002+6216 حدود 5 هزار سال قبل، از حباب غبار خارج شده است. در ابتدا سرعت گسترش این حباب غبار بیش از سرعت حرکت ستاره بوده است، اما سرعت گسترش آن در اثر برخورد با مواد موجود در فضای میان‌ستاره‌ای کاهش یافته و تپ‌اختر توانسته از این حباب خارج شود. 
سرعت این تپ‌اختر به اندازه‌ای است که می‌تواند از کهکشان راه شیری خارج شده و به فضای میان‌کهکشانی برسد. 
محققان در تلاشند تا با بررسی این ستاره، درک بهتری از چگونگی افزایش ناگهانی سرعت ستاره‌های نوترونی در اثر انفجار ابرنواخترها به دست آورند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.