گوگل پلاس چگونه به پرتگاه رسید؟

جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸

 بنیاد بایگانی اینترنت می‌گوید در تلاش است تا بخش قابل توجهی از اطلاعات گوگل پلاس را تا پیش از تعطیلی آن ذخیره کند. شبکه اجتماعی که سرانجام پس از حاشیه‌های فراوان دوم آوریل (13 فروردین) آینده تعطیل خواهد شد. اما چرا یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی دنیا اینچنین شکست خورد؟
گوگل پلاس چگونه به پرتگاه رسید؟
به گزارش سه‌شنبه خبرنگار علمی ایرنا، دقیقا دو هفته دیگر، یعنی دوم آوریل 2019 گوگل رسما گوگل پلاس؛ شبکه اجتماعی معروف اما کم‌طرفدار خود را غیرفعال خواهد کرد. شبکه اجتماعی که وقتی در سال 2011 راه اندازی شد گوگل امیدهای فراوانی به آینده آن داشت. با این حال قمار گوگل در بازار شبکه‌های اجتماعی نگرفت و گوگل پلاس به سرعت بازی را به فیسبوک و توییتر باخت. 
گوگل پلاس در واقع چندین سال است که در دنیای شبکه‌های اجتماعی سرویسی کم‌طرفدار و شکست خورده شمرده می‌شود. سرویسی که فقط در کنار انبوه سرویس‌های پرطرفدار گوگل وجود دارد اما در آن هیچ خبری نیست. گوگل تا مدت‌ها بر شرایط این بیابان برهوت چشم پوشیده بود تا اینکه سال پیش، افشای وجود چند نقص ایمنی جدی که می‌توانست به درز اطلاعات کاربران منتهی شود آخرین میخ را بر تابوت گوگل پلاس کوبید. پس از این ماجرا بود که گوگل رسما اعلام کرد تا آگوست 2019 گوگل پلاس برای همیشه تعطیل خواهد شد. این تاریخ البته چندی بعد با پیدا شدن نقص امنیتی دوم چهار ماه عقب کشیده شده و سرانجام تاریخ پایان گوگل پلاس را به دوم آوریل امسال گره زد.

** گذشته ناکام
گوگل پلاس تجربه نپخته‌ای بود که پس از چندین و چند شکست پیاپی این بار با سرمایه‌گذاری بیشتر در سال 2011 برای ایجاد جای پایی برای گوگل در رقابت با فیسبوک در دنیای شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد. تا پیش از گوگل پلاس، گوگل تجربیات ناموفق فراوانی را در حوزه شبکه‌های اجتماعی تجربه کرده بود. شبکه‌هایی مثل Google Buzz که سال 2010 تاسیس و یک سال بعد تعطیل شد. یاGoogle Friend Connect که فقط در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 فعال بود. از همه معروف‌تر هم Orkut بود که پس از ده سال فعالیت (تاسیس 2004) در سال 2014 بسته شد. به این ترتیب می‌شود گفت که گوگل پلاس آخرین تجربه شکست خورده گوگل در میدان شبکه‌های اجتماعی است. تجربه‌ای که احتمالا پایان داستان نخواهد بود. با این حال چرا بزرگترین غول دنیای موتورهای جستجو و سرویس‌های آنلاین پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری همچنان در رقابت دنیای شبکه‌های مجازی شکست خورد؟

** چرا شکست خورد؟
با وجودی که مشکلاتی امنیتی سرانجام به داستان گوگل پلاس خاتمه داد اما دلیل اصلی شکست آن لزوما امنیت نبود. شکست گوگل پلاس دلایل متعددی داشت از مدیریت، رابط کاربری، اهداف مورد نظر و حتی شیوه معرفی آن همگی با مشکل مواجه بودند. «سرگئی برین» یکی از دو بنیانگذار گوگل در جریان یک سخنرانی در سال 2014 گفته بود که او احتمالا شخص مناسبی برای اداره یک شبکه اجتماعی نیست چون اساسا شخصیت چندان اجتماعی به شمار نمی‌رود. این شاید بهترین توصیف از مشکلی باشد که گوگل پلاس با آن مواجه بود. در مقایسه با فیسبوک، گوگل پلاس بسیار شتاب‌زده و بدون هیچ برنامه راه و هدف روشن و متفاوتی ایجاد شد. در واقع هدف اصلی گوگل از ایجاد این شبکه اجتماعی بیش از آنکه جلب رضایت کاربران باشد مقابله با فیسبوک بود. از نظر رابط کاربری هم گوگل پلاس از رقیبان خود عقب‌تر بود. به نوعی می‌شود گفت همه چیز در گوگل پلاس رسمی و خشک طراحی شده بودند و گویی کاربر پسند بودن کار چندان مورد نظر طراحان آن نبود. گوگل پلاس بیش از هر چیزی بیشتر سرویسی بود نظیر دیگر سرویس‌های گوگل، وسیله‌ای که در درجه اول، کاربر را درون دریایی از سرویس‌های رنگ و وارنگ رها می‌کرد. این شبکه اجتماعی اگرچه نقطه اتصالی برای سرویس‌های گوگل فراهم می‌کرد اما نقطه اتصال خوبی برای کاربران نبود. در واقع از همان ابتدا ارتباط میان کاربران در سطح وبلاگی پیچیده و سخت با شباهت‌های زیادی به سرویس‌های قدیمی یاهو باقی ماند.

** پایان سخت
در نهایت گوگل پلاس اگرچه به زودی رسما تعطیل خواهد شد اما بخش قابل توجهی از اطلاعات عمومی موجود روی آن همچنان در دسترس قرار خواهد داشت. بنیاد بایگانی اینترنت این روزها در تلاش است که کپی کاملی از بخش عمده اطلاعات عمومی موجود در این شبکه اجتماعی را تهیه کنند. این نسخه آرشیوی شامل ویدیوهای بلند و اطلاعاتی که به صورت عمومی به نمایش گذاشته نشده یا از روی این شبکه اجتماعی پاک شده‌اند نخواهد بود. پایان گوگل پلاس حداقل فعلا می‌تواند نشانه عقب‌نشینی گوگل از بخشی از تلاش‌هایش برای باز کردن جای پایی در دنیای شبکه‌های مجازی تلقی شود با این حال این قطعا پایان داستان حضور گوگل در شبکه‌های مجازی نخواهد بود.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.