کاربرد ابریشم عنکبوت در ساخت عضله رباتیک

یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

 مطالعات جدید نشان می‌دهد ابریشم عنکبوت دارای یک ویژگی غیر معمول است که می‌تواند برای ساخت عضلات مصنوعی و رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت عضله رباتیک با استفاده از ابریشم عنکبوت
به گزارش شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری تک تایمز، ابریشم عنکبوت پروتئینی است که توسط عنکبوت تولید می‌شود و عنکبوت از آن برای تنیدن تار استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این ماده استحکام فوق‌العاده آن است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
مطالعات اخیر محققان دانشگاه MIT نشان می‌دهد ابریشم عنکبوت دارای یک ویژگی منحصر به فرد دیگر است که می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای به ویژه در عضلات رباتیک داشته باشد. در این مطالعه آمده است که فیبرهای انعطاف‌پذیر ابریشم نسبت به رطوبت واکنش نشان می‌دهند؛ زمانی که میزان رطوبت از حد مشخصی فراتر رود، منقبض شده و پیچ خورده (تابیده) می‌شود. نیروی حاصل از پیچ‌خوردگی تارهای ابریشم در حضور رطوبت با اکتواتور (actuator) قابل مقایسه است. اکتواتور نوعی موتور در شیرهای کنترل است که نیروی لازم جهت باز و بسته کردن شیر را تامین می‌کند. 
محققان این ویژگی فوق‌العاده تارهای ابریشم، یعنی پیچ خوردن فوری در معرض رطوبت و تامین یک نیروی فوق‌العاده پیچشی را اَبَرفشردگی (supercontraction) نامیده‌اند. 
تارهای ابریشم به ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله استحکام، وزن ناچیز، انعطاف‌پذیری بالا و سختی و مقاومت آن معروف است و محققان به دنبال روشی برای ساخت ابریشم مصنوعی مبتنی بر پروتئین برای مصارف گوناگون هستند. 
خاصیت تازه شناخته شده غیر عادی ابریشم در واکنش به رطوبت، آن را به گزینه مناسبی برای ساخت عضلات مصنوعی و تجهیزات کنترلی تبدیل می‌کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.