‌کاهش ذخایر آبزیان به دلیل تخریب زیستگاه‌های طبیعی

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷

مدیرکل شیلات مازندران گفت: ذخایر آبزیان به دلیل تخریب و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی کاهش یافته است.

‌به گزارش ایسنا، ولی‌الله محمدزاده در همایش مشترک کارگروه شیلاتی شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران، اظهار کرد: مازندران به عنوان قطب شیلاتی کشور محسوب می شود و در بخش‌های مختلف توسعه پایدار آبزی پروری، صید مسئولانه از دریا، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از ذخایر آبزیان و فرآوری در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶ درصد تولید ماهیان پرورشی کشور، ۷۲ درصد کیلکا، ۳۵ درصد ماهیان استخوانی(بین استان های شمالی) و ۶ درصد فرآوری آبزیان کشور در استان مازندران صورت می گیرد.

مدیرکل شیلات مازندران نقش و جایگاه استان را در فعالیت های شیلاتی ممتاز برشمرد و با تاکید اهمیت آبزیان دریا و نقش مهم رودخانه‌ها و بازسازی ذخایر، تصریح کرد: گردش اقتصادی فعالیت‌های شیلاتی در سال ۹۶ حدود هشت هزار میلیارد ریال بوده است.

محمدزاده یادآور شد: متاسفانه به دلیل تخریب و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی به ویژه مناطق تخم‌ریزی ماهیان، صید غیرمجاز به ویژه در سواحل کشورهای حاشیه دریا، آلودگی‌های زیستی و نفتی، ذخایر آبزیان دریا در سال های اخیر کاهش پیدا کرده که این موضوع در روند صید آبزیان دریایی موثر است.

رهاسازی 1.5 میلیارد قطعه بچه ماهی در مازندران طی 2 دهه

وی افزود: با توجه به همه این مسائل و مشکلات و به منظور بازسازی ذخایر آبزیان، شیلات مازندران احیا و بهسازی جایگاه های تخم ریزی و تکثیر طبیعی ماهیان رودکوچ را در برنامه کاری خود دارد که در سال جاری در نظر است در ۴۵ رودخانه و جایگاه های تعاونی های صیادی پره که شرایط لازم را برای تکثیر طبیعی دارند؛ با کمک صیادان اجرایی کند.

مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: در دو دهه اخیر از طریق مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شیلات استان بیش از ۱.۵ میلیارد قطعه بچه ماهی به‌صورت نیمه مصنوعی در مراکز بازسازی تکثیر و در دریا رهاسازی شد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: توسعه پایدار صید و صیادی در دریا مستلزم عزم همگانی و همدلی است و از کمک تمامی دستگاه ها از جمله شورای حفظ حقوق بیت المال که از اقدامات شیلات مازندران برای برطرف کردن موانع و مشکلات اجرای طرح تلاش می کنند، تشکر می کنیم.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.