تجارت 500 میلیارد دلاری پوشاک پنبه‌ای در دنیا/ راه‌اندازی مؤسسه تحقیقات بین‌المللی پنبه

پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، مهمترین محدودیت در کشاورزی استان گلستان و کشور را کربن خاک دانست و گفت: کربن همانند خون در خاک عمل می‌کند. در دنیا بدلیل اهمیت این موضوع، تجارت کربن باب شده است.
به گزارش ایسنا، قربانعلی روشنی در مراسم رونمایی از دو رقم جدید پنبه اظهار کرد: پنبه کاراترین گیاه یک‌ساله‌ای است که کربن را به خاک وارد می‌کند.
وی افزود: کربن آلی می‌تواند ۲۰۰ برابر خاک معمولی، مواد آلاینده را در خودش جذب کند؛ مواد آلاینده‌ای که از طریق خاک وارد آب شده و باعث بروز بیماری می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به گردش مالی ۵۰۰ میلیارد دلاری پوشاک پنبه‌ای در دنیا، تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع فرآورده جانبی از پنبه وجود دارد.
روشنی در ادامه خاطرنشان کرد: مؤسسه تحقیقات پنبه چهار بخش تحقیقاتی و ۱۲ ایستگاه در سطح کشور دارد و تعداد نیروهای هیأت علمی در ستاد ۱۸ نفر و شش محقق بوده و در سطح کشور نیز شش عضو هیأت علمی و ۸ محقق داریم.
خود اتکایی در تولید بذر پنبه در کشور
وی با اشاره به اینکه از شروع فعالیت این مرکز ۱۲ رقم جدید پنبه معرفی شده است، گفت: در بذر سال‌هاست که خوداتکا هستیم. در گذشته هر چهار سال یک رقم معرفی می‌کردیم، اما در حال حاضر هر هشت ماه یک رقم معرفی می‌کنیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور اظهار کرد: سال گذشته در راستای انجام کشت فراسرزمینی در کشور روسیه اقدام به کشت پنج رقم پنبه در این کشور کردیم.
روشنی تصریح کرد: به زودی مؤسسه تحقیقات بین‌المللی پنبه را در کشور راه اندازی خواهیم کرد که می‌توان بذرهای سایر کشورها را در استان استفاده کرد و دیگران نیز از بذر کشور ما استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.