تقاضامحور کردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی از سال آینده

پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تلاش دارد در سال آینده پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی را تقاضامحور کند؛ در این برنامه امیدواریم بتوانیم به تقاضایی که دستگاه‌های اجرایی دارند، سامان دهیم و جهت‌گیری خوبی در این حوزه انجام شود.
به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری در نشست شورا و اعضای هیأت ممیزه دانشگاه شهید چمران اهواز، با تبریک ایام دهه فجر، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و از تمامی کسانی که در راستای تعالی این دانشگاه تلاش کرده‌اند، تقدیر کرد.
وی گفت: حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، یکی از ضرورت‌های امروز آموزش عالی کشور است تا بتوانیم فارغ‌التحصیلانی کارآفرین داشته و دانشگاه‌ها نیز در کنار آموزش و پژوهش، پاسخگوی مسائل پیرامونی خود باشند.
به گفته باقری، در دوره جدید عمدتاً سیاست کلی وزارت علوم کنترل کمی و ارتقای کیفی آموزش عالی بوده است.
قائم مقام وزیر علوم افزود: در حوزه ارتقای کیفی، طبیعتاً تربیت بهتر دانشجویان، بازنگری در سرفصل‌ها، آموزش و بازآموزی اعضای هیأت علمی، توجه به کیفیت و ارزیابی کار فارغ‌التحصیلان از جمله نکاتی است که مورد توجه است؛ در این راستا سامانه‌ای طراحی شده است که در کمیته‌های برنامه‌ریزی وزارت علوم از نظرات اعضای هیات‌علمی در انتخاب کارگروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال قبل در دستور کار قرار گرفت و منجر به تدوین دستورالعملی شد که در آن چند موضوع مراقبت از اجرای مطلوب دروس عملی، توجه به دروسی که به مهارت‌آموزی دانشجویان کمک کند و ردیابی فارغ‌التحصیلان هر رشته و نحوه اشتغال آن‌ها و همچنین رضایت کارفرماها از این دانشجویان موردتوجه قرار گرفت؛ انتظار می‌رود این دستورالعمل مورد توجه معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها قرار گیرد.
باقری تصریح کرد: همچنین در حوزه آموزش، توجه به افزایش پذیرش دانشجوی خارجی مدنظر است که در افق برنامه باید به عدد ۸۰ هزار نفر در کشور برسیم و الان ۲۶ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف کشور داریم؛ هم گسترش کمی و هم توجه به کیفیت آموزش این دانشجویان در وزارت علوم مدنظر است.
وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور علی‌رغم تمامی کمبودها در سال آینده ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت که می‌تواند در راستای اشتغال مؤثر باشد.
منبع: خبرکزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.