کپسول خوراکی جایگزین تزریق انسولین

یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
تهران- ایرنا- محققان دانشگاه «ام آی تی» کپسول‌های جدیدی طراحی کردند که حاوی میکروسوزن‌هایی از جنس انسولین هستند و قادرند انسولین موردنیاز افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را از طریق پوشش داخلی معده به بدن آنها تزریق کنند.
کپسول خوراکی جایگزین تزریق انسولین
به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این کپسول جدید به اندازه یک تمشک است و از جنس پلیمر زیست تخریب پذیر ساخته می‌شود، اما مولفه‌های مکانیکی موجود در آن بسیار پیچیده هستند.
درون این کپسول یک میکروسوزن از جنس انسولین وجود دارد که با استفاده از شیوه خشک کردن انجمادی (Freeze-drying) ساخته شده است. این میکروسوزن به یک فنر فولادی ضدزنگ متصل است که فشرده شده و با استفاده از دیسکی از جنس قند، عقب نگه داشته می‌شود. هنگامی که قند در اسید معده حل می‌شود، فنر آزاد شده و میکروسوزن را به دیواره معده تزریق می‌کند. پس از ورود سوزن به دیواره معده، انسولین به طور مستمر درون جریان خون حل می‌شود. در مرحله پایانی، کپسول از طریق سیستم گوارش بدون هیچ گونه عوارضی دفع می‌شود. 
شکل ظاهری کپسول به گونه‌ای طراحی شده که شبیه به گنبد است و همواره به شکلی قرار می‌گیرد که بخش صاف آن به سطح درونی دیواره معده تکیه کند. 
محققان این کپسول را روی خوک‌ها آزمایش کردند و دریافتند عملکرد آن در تحویل 5 میلی‌گرم انسولین به جریان خون آنها کاملا موثر است. در آزمایش اولیه، آزاد شدن انسولین در خون حدود یک ساعت به طول انجامید، اما محققان قادرند مدت زمان آن را تغییر دهند.
به اعتقاد محققان این شیوه جدید، حایگزین مناسبی برای تزریق انسولین به بیماران دیابتی است و امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند این کپسول را به صورت انبوه تولید کنند. 
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌‏آید. انسولین ماده‌‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو منجر می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ساینس Science منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.