رشته‌های ناکارآمد دانشگاه تربیت مدرس ادغام می‌شوند

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: رشته‌های غیرضروری که مشخص شود کارایی لازم را ندارند، در سایر رشته‌های آموزشی ادغام می‌شوند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس فعالیت‌های خود را در سال‌های اخیر براساس محورهای طرح تحول راهبردی دنبال می‌کند و بر این اساس در حوزه آموزش چهار محور اصلی برون گرایی و حضور فعال بین المللی، تعامل شبکه ای و میان رشته‌ای، خوداتکایی و پایداری اقتصادی و سرآمدی همه جانبه در کیفیت آموزشی تعریف شده است.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص محور برون گرایی و حضور فعال بین المللی گفت: فعال کردن پردیس بین المللی، توسعه و گسترش جذب دانشجویان از طریق ارتباطات با دانشگاه‌های سایر کشورها نظیر عراق، افغانستان و تاجیکستان، چین، دوره‌های یک ساله کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی جهت کوتاه کردن دوران تحصیل، تصویب آئین نامه جذب استادان وابسته بین المللی برای جذب نخبگان و استادان جهانی، اصلاح و باز بینی آئین نامه ترفیع استادان دانشگاه (ارائه امتیازات به فعالیت‌های بین المللی و کارآفرینی و اشتغال زایی)، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این عرصه است.
وی تاکید کرد: در حوزه تعامل شبکه ای و میان رشته‌ای نیز دانشگاه درصدد تعریف رشته‌های جدید و رشته‌های بین رشته‌ای است.
کلباسی در ادامه افزود: تاکنون ۶ رشته میان رشته‌ای در دانشگاه تربیت مدرس تصویب شده که از امسال ۲ رشته به مرحله جذب دانشجو رسیده است.
عضو هیأت علی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای خوداتکایی و پایداری اقتصادی نیز بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان در آینده مکلف به تأمین بخشی از درآمد خود از طریق کارآفرینی هستند. تشکیل کمیته تخصصی آموزشی، بهره برداری از استادان متخصص در زمینه آموزش درآمدزایی، ارائه راهکارهای منطقی در زمینه افزایش درآمدهای پایدار از جمله اقدامات این حوزه به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: در خصوص سرآمدی همه جانبه در کیفیت آموزشی ۷۰ بسته موفقیت تعریف شده است. از جمله دوره‌های آموزشی ترکیبی، دوره‌های آموزشی استادان جوان، بازبینی و به روزرسانی قوانین آموزشی دانشگاه، طراحی و انتشار تقویم جامع دانشگاهی جهت ثبت رویدادهای مهم، راه اندازی دوره‌های دکتری پیوسته، طراحی نرم افزار جست و جوی هوشمند و تشکیل شوراهای آموزشی دانشکده‌های مادر به منظور ارائه اختیارات بیشتر به دانشکده‌ها، از مهم‌ترین بسته‌ها به شمار می‌رود.
کلباسی یادآور شد: ۱۷۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴۰ رشته در مقطع دکتری براساس برخی از شاخص‌ها در دانشگاه تربیت مدرس آمایش شده است.
وی افزود: مواردی همچون درصد استقبال دانشجو، درصد احتمالی ظرفیت‌های خالی، نسبت اشتغال دانشجو پس از دانش آموختگی، ظرفیت و پتانسیل کارآفرینی، میزان بیکاری دانش آموختگان، تعداد اساتید متخصص، اولویت رشته در نقشه جامع کشور، قابلیت میان رشته‌ای و همچنین میزان ارائه رشته توسط دانشگاه‌های سراسر دنیا، از مهم‌ترین شاخص‌های این آمایش به شمار می‌رود.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: براساس این آمایش، پرمتقاضی ترین رشته‌های دانشگاهی مشخص و رشته‌ها به سه گروه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم شدند. رشته‌های پرمتقاضی که (پس از ارزیابی‌ها) با کسب امتیازات بیشتر در گروه سبز قرار گرفتند، از جانب دانشگاه جهت رشد و توسعه مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: رشته‌های نارنجی نیازمند توجه و حمایت بیشتری از طرف دانشگاه هستند و باید خود را به سمت رشته‌های سبز سوق دهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کلباسی ادامه داد: رشته‌های قرمز باید مورد تذکر قرار گیرند و چنان چه در صورت تذکر و توجه نیز مشخص شود که دارای کارکرد نیستند، در سایر رشته‌ها ادغام می‌شوند. برخی رشته‌ها نیز جهت بهره برداری بیشتر از پتانسیل‌ها، ممکن است به واحدهای میان رشته‌ای بدل شوند.
به عقیده معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، این اقدام برای افزایش کیفیت واحدهای آموزشی انجام شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.