تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده از باکتری های زبان

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
محققان چینی توانستند بین باکتری های موجود روی زبان با سرطان پانکراس رابطه ای را شناسایی کنند که امکان تشخیص زودهنگام این نوع سرطان را فراهم می کند.
تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده از باکتری های زبان
به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان با الهام از یک روش تشخیص سنتی طب چینی که در آن زبان بیمار برای تشخیص انواع بیماری ها بررسی می شود، تکنیک های جدید تعیین توالی دی ان ای را به منظور تشخیص تفاوت های احتمالی ساختار میکروبیوم زبان در افراد سالم و مبتلا به سرطان پانکراس به کار گرفتند. 
برای این منظور میکروبیوم زبان 55 داوطلب را که 30 نفر از آن ها مبتلا به مراحل ابتدایی سرطان لوزالمعده بودند مورد بررسی قرار دادند. 25 داوطلب دیگر که افرادی سالم بودند به عنوان گروه کنترل در این آزمایش شرکت داشتند. 
در نتیجه این بررسی ها مشخص شد میکروبیوم بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مقایسه با افراد سالم دارای تفاوت های قابل ملاحظه ای است. در واقع میزان چهار نوع باکتری Leptotrichia، Fusobacterium، Haemophilus و Porphyromonas در زبان داوطلبان بیمار به اندازه ای بود که به وضوح موجب تمایز آن ها از گروه کنترل می شد. 
در حال حاضر مشخص نیست که این تفاوت در میزان باکتری ها چه نوع رابط علت و معلولی با سرطان پانکراس دارد، اما به اعتقاد محققان این باکتری ها قادرند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس عمل کنند. 
سرطان پانکراس یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.71 درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند. این سرطان در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل خطر بروز این بیماری هستند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Oral Microbiology منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.