انتخاب ۲۱ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی به عنوان "راهبر" تعاملات خارجی

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
معاون مرکز بین‌الملل وزارت علوم گفت: در ارتباط با دانشگاه‌های خارجی و فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، تلاش کردیم تعدادی از دانشگاه‌های داخل را به عنوان دانشگاه‌های راهبر همکاری با دانشگاه‌های خارجی تعیین کنیم،در این راستا ۲۱ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی به عنوان دانشگاه‌های راهبر در این جهت انتخاب شده‌اند.
به گزارش ایسنا، دکتر کوهیان در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) که به منظور تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای بین‌المللی وزارت علوم در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آموزش عالی را سیاستگذاری، مدیریت، نظارت و حمایت توصیف کرد و در این باره افزود: در حوزه بین‌الملل اقدامات زیادی در این وزارتخانه صورت گرفته است که در این زمینه دوره‌های مشترک و پروژه‌های مشترکی را بین دانشگاه‌های خارجی و داخلی انجام داده‌ایم. به طوری که این اقدامات روز به روز گسترش می‌یابد، اما در ارتباط با دانشگاه‌های خارجی و فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، تلاش کردیم تعدادی از دانشگاه‌های داخل را به عنوان دانشگاه‌های راهبر همکاری با دانشگاه‌های خارجی تعیین کنیم، به گونه‌ای که ۲۱ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی به عنوان دانشگاه‌های راهبر در این جهت انتخاب شده‌اند.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، هر یک از ۲۱ دانشگاه یا پژوهشگاه راهبر متولی ارتباط با یک کشور خارجی شده‌اند. مثلاً دانشگاه امیر کبیر با کشور فرانسه و یا دانشگاه علم و صنعت با کشور آلمان به‌عنوان راهبر همکاری انتخاب شده‌اند، به گونه‌ای که هر دانشگاهی بخواهد با این کشورها ارتباط برقرار کند باید این ارتباط از طریق دانشگاه راهبر و هماهنگی آن دانشگاه صورت بگیرد. در واقع این سیاست موجب جهش و فعال شدن سیستم‌های دانشگاهی شده است و انتخاب هر یک از این دانشگاه‌ها نیز مبناهای خاصی داشته‌اند. مثلاً مراکزی انتخاب شده‌اند که تعداد اساتید بیشتری از آن کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا پروژه‌های مشترک بیشتری با آن کشور داشته‌اند.
معاون مرکز بین‌الملل وزارت علوم همچنین یادآور شد: دومین حرکتی که در وزارت علوم صورت گرفته، این است که دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های ما عملکردهای بین‌المللی خود را ارزیابی کنند که امسال چهارمین سال است که این ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد و این مراکز به وسیله شاخص‌های مختلفی که برنامه‌ریزی شده است، این عملکرد را ارزیابی می‌کنند که تحلیل نهایی این عملکرد با حضور نمایندگان در ستاد وزارت علوم صورت می‌گیرد و قرار است در ۲۸ بهمن ماه برگزیدگان این مراکز در سال جدید در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی معرفی شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.
معاون بین‌الملل وزارت علوم خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های کشور باید یک هماهنگی و جامع‌نگری در سطح کل کشور وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم بگوییم هر ارگانی در عرصه بین‌الملل حرف خود را بزند. مثلاً وزارت علوم یک سیاست داشته باشد و وزارت بهداشت سیاست جداگانه دیگری. بنابراین تمامی برنامه‌هایی که وجود دارد با وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه هماهنگ می‌شود و جلساتی در این زمینه بین نهادها تشکیل می‌شود تا اگر برنامه یا کنفرانس مشترکی برگزار می‌شود، هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد یا اگر سفرهای خارج از کشورها اتفاق می‌افتد، نمایندگان سایر ارگان‌ها نیز حضور داشته باشند. مثلاً اخیراً سفری به اتحادیه اروپا صورت گرفت که نمایندگانی از وزارت بهداشت، معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و حتی نهادهای غیر دولتی نظیر دانشگاه آزاد و … حضور پیدا کردند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: خوشبختانه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های داخلی با کشورهای خارجی به گونه‌ای پیشرفت داشته است که ما هر هفته شاهد حضور مهمانانی از کشورهای خارجی و اجرایی کردن برنامه‌های کلان هستیم و در نظر داریم که این تعاملات و برنامه‌ها به رشد توسعه علمی منجر شود و روز به روز گسترش بیشتری پیدا کند.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.