استارتاپ ها و مسیر ارزشمند موفقیت

شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷
موفقیت در اکوسیستم استارتاپی بی تردید در گرو رمز و رازهایی است که فعالان این حوزه بهتر از سایرین می توانند با ذکر تجربیات خود، آنها را به پویندگان نوپای این مسیر انتقال دهند.
استارتاپ ها و مسیر ارزشمند موفقیت
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور (IT WEEKEND 5) با هدف انتقال تجربیات موفق و غیرموفق در حوزه های مختلف کاری برگزار شد، جشنواره ای که دانشگاه صنعتی شریف روز پنجشنبه میزبان آن بود و در جریان آن، عده ای از صاحبان استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ کشور حضور پیدا کردند و تجربیات خود را با دانشجویان و علاقمندانی که قصد دارند به تازگی وارد این کار شوند، در میان گذاشتند.
**رابطه با مشتری 
حسن رابطه با مشتری و نوآوری محصول یکی از رمزهای موفقیت کسب و کارنوپاست؛ به طوری که امیر پاشا مدیرکل برندینگ ایرانسل در سخنانی در جشنواره با بیان این که اغلب استارتاپ هایی که این روزها راه اندازی می شوند، معمولا کپی یک استارتاپ موفق هستند، افزود: کسب و کاری می تواند به موفقیت برسد که برای مشتری نوآوری داشته باشد و امکاناتی را در اختیار او بگذارد تا بتواند او را نگه دارد. کپی کردن یک محصول، اول راه است. باید برای نگه داشتن مشتری، کارهای زیادی انجام داد.
او در ادامه به حقیقت نه چندان خوشایند برای استارتاپ ها اشاره کرد: «کاری که ما انجام می دهیم برای کسی مهم نیست. تلاش زیادی می کنیم تا خود را نشان دهیم، اما کسی ما را نمی بیند و این مسئله یک مقدار عجیب است. شما باید بدانید که «برندها» برای بقیه مهم نیستند. 80درصد خریداران هیچ دانشی از جزییات برندی که از آن خرید می کنند ندارند». 
به گفته پاشا، در بین هزار نفری که یک برند را دنبال می کنند، پنج درصد در گفت وگوهای خود از اسم برند استفاده می کنند. آدم ها با برند شما رابطه ندارند. شاید شما برای آن ها از خودگذشتگی کنید، خدمات رایگان بدهید، سعی کنید پیوندتان را حفظ کنید اما حقیقت این است که 70درصد کسانی که مشتری پپسی هستند، کوکا کولا هم می خورند!
حقیقت تلخ بعدی که پاشا درباره آن صحبت کرد، این است که کسب و کارها باید در حفظ مشتریانی که سالی یکبار از آن ها خرید می کنند کوشا باشند. «افرادی که برند شما را دوست دارند و به نوعی هوادار شما به حساب می آیند، باعث ایجاد محبوبیت شما می شوند هر چند برای کسب و کارتان نفع مالی ندارند.»
به باور وی، افراد در تبلیغات سخت شما در فضای مجازی مشارکت نمی کنند. اعداد و ارقام حاصل از پژوهش در این خصوص نا امیدکننده است. این روند که از فلان محصول عکس بگیر، وارد لینک شو، عکس را ارسال کن، کد را بفرست و الی آخر، طرفدار برند شما را خسته می کند. در کنار این باید بدانید در یک دقیقه فضای مجازی آن قدر ویدیو، خبر و عکس پست می شود که پست اینستاگرامی شما اصلا به چشم نمی آید و خیلی روی آن حساب نکنید.
این مدیر برندینگ افزود: افرادی که کسب و کارشان کوچک است، نباید به این بهانه فعالیت های شان کوچک باشد. اگر کمپین می زنند باید سعی کنند کمپین شان قدرتمند، بزرگ و عمیق باشد. 
با وجود این حقایق به ظاهر ناامیدکننده، پاشا به یک نکته مهم هم اشاره کرد: باید زندگی کرد و از فرصت محدودی که داریم به درستی استفاده کنید. آنچه اهمیت دارد زندگی روزانه است. برندها باید بتواند خود را در بین آنچه مردم دوست دارند جای بدهند. لا به لای دنیای حیوانات، اتفافات و اخبار، فوتبال دوستان، غذای خوشمزه. اگر بتوانید جایی برای خودتان دراین بین پیدا کنید موفق می شوید و به بی تفاوتی آدم ها نسبت به خود پایان می دهید. 
**سه برش از یک مسیر موفق 
مانی قاسمی مدیر یک سایت فناوری است. او انتقال تجربیاتش را از روایت کلاسیک شکست و موفقیت هایی که در این چند سال پشت سر گذاشته است، شروع می کند تا چند نکته را مطرح کند.
او از تیم چهارنفره ای می گوید که حالا 50 عضو دارد. «در ماه دومی که سایت را بالا آوردیم و در حال برنامه ریزی بودیم، کونفاندر -مکمل، همراه- تصمیم گرفت دیگر همراهمان نباشد و بدون هیچ توضیحی کار را رها کرد. من با دو نویسنده باقی ماندم و دو راه بیشتر پیش رو نداشتم؛ یا کار را رها کنم یا ادامه بدهم. دومین راه را انتخاب کردم. پس از دو سال، دوباره اغلب افرادی که با آنها مشغول به کار بودم، تصمیم گرفتند کار را رها کنند. من ماندم با 100میلیون ضرر و چند کارمند. این بار نمی توانستم به تنهایی تصمیم بگیرم. نیاز به شخصی داشتم که از بیرون من را راهنمایی کنم.»
کسب و کار قاسمی به واسطه مشورت ها و راهبردهای جدید، به درآمد خوبی رسید و رشد قابل توجهی کرد. اما باز هم چرخه اقتصادی کشور به سمتی رفت که او باید تصمیم مهم می گرفت. این که مانند اغلب کسب و کارها نیروهایش را تعدیل کند یا نه؟
قاسمی تصمیم گرفت به جای سیاست انقباضی، از سیاست انبساطی استفاده کند. «برای پشت سر گذاشتن این مشکلات، به تیمم اعتماد کردم و رشد 30درصدی ترافیک و شکستن رکورد سال گذشته مان جواب اعتمادی بود که به تیم کردم.» 
اعتماد، واژه کلیدی قاسمی در این تجربه است؛ اعتماد به توانایی خود، به نگاه بیرونی یک متخصص و به تیمی که با آن ها مشغول کار هستید.
**سلول بنیادی باشیم
وحید غفارپور معاون تجاری یک سایت، برای انتقال تجربه اش به شرکت کنندگان این رویداد از یک مثال پزشکی استفاده کرد و گفت: سلول سرطانی و سلول بنیادی، دو نوع سلول هستند که از نظر ساختاری به یکدیگر شباهت دارند، اما عملکردشان متضاد یکدیگر است. زمانی که سلول های سرطانی تصمیم می گیرند رشد کنند، دیگر گوش شان به هیچ چیز بدهکار نیست، به سیگنال هایی که به سمت شان فرستاده می شود گوش نمی دهند، کم کم قدرت می گیرند و حتی تا جایی پیش می روند که سیستم بدن را به ساخت رگ متقاعد می کنند. این سلول ها همه جا می روند تا بقیه اندام ها را با خودشان همراه کنند، نتیجه فعالیت این سلول ها مرگ است. 
«همه سازمان ها لیدر و رهبر دارند. آنها با ایجاد هدف، بقیه را متقاعد می کنند و می توانند تغییر مسیر ایجاد کنند. این که رهبر تصمیم می گیرد سلول بنیادی باشد و به سیستمش کمک کند، یا سرطانی شود و همه چیز را از بین ببرد، کاملا به عملکردش برمی گردد. اگر در راستای سرطانی شدن حرکت کند، باعث مرگ اکوسیستم می شوند. در غیر این صورت می شود سلول بنیادی و مشکلات را حل می کند.
**واقعیت خود را بشناسیم
«محمد نائینی» مدیر عامل یک شرکت است. او در این جشنواره به اهمیت شناخت واقعی از خود اشاره کرد و این که شناخت واقعی می تواند در انتخاب کار درست کمک کند: «اندیشمندان بزرگ می گویند ما سه نوع شخصیت داریم که مدام با هم در تضاد هستند. مهرطلب، عزلت طلب و برتری طلب. گاهی اوقات این شخصیت ها هستند که باعث می شوند دست به انتخاب یک شغل بزنیم و موفق نشویم. چون خود واقعی مان را نمی شناسیم و صرفا به دلیل تضاد شخصیتی که در وجودمان است، به سمت و سویی می رویم. 
«وقتی خودتان را بشناسید می توانید بهترین شغل را انتخاب کنید. مدتی قبل فردی به دنیای کسب و کار معرفی شد که توانسته بود با یک غذای ساده در کپری که در آن زندگی می کرد، توریست های زیادی را جذب کند و در نهایت کلبه هایی را تهیه کرد که تا سال ها بعد رزرو شدند. این آدم چندانی نداشت و از رسانه های اجتماعی چیزی نمی دانست. حقیقت این است که او توانسته بود خود واقعی اش را بشناسد.
**مسیر ارزشمند
یوسف نژاد نیز به عنوان مدیر یک سایت فناوری در سخنانی تاکید کرد که مسیر موفقیت ساده نیست. کسب و کار و استارتاپ فقط این نیست که یک نفر اپلیکیشن بنویسد و بعد درآمد میلیون دلاری کسب کند. طی کردن مسیر رسیدن به موفقیت سختی های خود را دارد.
«ما در کشور قوانین خاص خودمان را داریم. درگیر مسائلی مانند مالیات و فیلترینگ هستیم و چالش های زیادی داریم. دو راه حل برای ما وجود دارد؛ برویم یا بمانیم و درستش کنیم. ایران به ماندن نیاز دارد. حیف است که برویم. سختی هست اما فرصت هم وجود دارد. جک ما Jack Ma مدیر فروش علی بابا می گوید برای موفقیت باید حسابی سختی کشید و درست در زمانی که دیگر نمی توانید پیش بروید، همان جا فقط چند قدم مانده تا موفقیت. موفقیت یک مسیر است نه نقطه ای که به آن برسید. طی کردن مسیر است که به کار شما ارزش و اهمیت می دهد و موفقیت تان را رقم می زند.»
جشنواره فناوری اطلاعات کشور (IT WEEKEND 5) پنج سال قبل کار خود را با هدف انتقال تجربیات افراد موفق و غیر موفق در حوزه های مختلف کاری آغاز کرد. 
ایده برگزاری چنین جشنواره ای از کنفرانس های TEDx گرفته و در حوزه آی تی و آی سی تی برگزار شد. سبک اجرایی جشنواره به این شکل است که حدود 12 صاحب ایده و تفکر در این حوزه به سخنرانی می پردازند. 
این سخنرانان که اغلب مدیران شرکت های حوزه فناوری اطلاعات هستند، تجربیات ارزشمند خود را در قالب سخنرانی های 20 تا 30دقیقه ای در اختیار شرکت کنندگان در جشنواره قرار می دهند؛ سخنرانی ها تنها در حوزه موفقیت ها نیست، گاهی اوقات باید از شکست ها نیز صحبت کرد تا راهی به سمت موفقیت پیدا کرد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.