پروبیوتیک‌ها؛ سربازان خط مقدم تقویت سیستم ایمنی بدن

پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷
در قالب یک رساله دکتری نقش پروبیوتیک‌ها در صنعت غذایی بررسی شده و پروبیوتیک‌ها سربازان خط مقدم تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شدند.
لیلا روزبه نصیرایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هدف اصلی از تحقیقات در صنایع غذایی، تولید محصولی سالم بدون هیچ افزودنی برای جامعه است، اظهارکرد: یکی از پایه‌های اصلی تحقیقات گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد نور حول محور پروبیوتیک‌ها می‌چرخد.
وی با بیان اینکه امروزه در جامعه کم کم پروبیوتیک‌ها جای خود را باز می‌کنند، تصریح کرد: پروبیوتیک‌ها از باکتری‌های مفید بوده و مانند سربازانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند.
عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کنار از بین بردن عامل بیماری، مرگ باکتری‌های مفید را نیز رقم می‌زند که معمولا باعث ضعف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن در جهت ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: در جهان اکنون از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان استفاده نمی‌شود و اگر هم مورد تجویز قرار گیرد در کنار آن حتما مصرف پروبیوتیک توصیه خواهد شد.
روزبه نصیرایی افزود: باکتری های هر فرد باید براساس اقلیم و سازوکار بدن باشد، بنابراین پایه و بنیان این تحقیق بر ایزولاسیون و شناسایی این باکتری‌ها از منابعی مانند شیر مادر و محصولات سنتی قرار داده شد تا باکتری هایی با پتانسیل های خوب برای درمان و فرا سودمند کردن مواد غذایی پیدا شود.
وی با بیان اینکه مقاوم شدن آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌ها می‌تواند یکی از علل مرگ و میر در آینده باشد، یادآورشد: با کمک تحقیقات دانشگاهی و تولید محصولات پروبیوتیک می‌توان از مقاوم شدن آنتی بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌ها جلوگیری کرد.
عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور  تصریح کرد:اکنون در دانشگاه آزاد نور مکمل پروبیوتیک ثبت اختراع شد و مراحل ثبت اختراع شکلات پروبیوتیک در حال اتمام است که همه محصولات با سودآوری صد در صد است.
به گزارش ایسنا، دانشگاه آزاد نور تاکنون  قدم های اساسی در جهت تحقیقات برای تولید محصولات پروبیوتیک با کیفیت برداشته که از جمله آن ارائه اولین رساله دکترای تخصصی در این زمینه بوده است.
نینا شمشاد در جلسه دفاع از رساله دکترای تخصصی خود هدف از انجام تحقیق را جداسازی و شناسایی ملکولی باکتری های لاکتوباسیل از محصول لبنی نائین و بررسی ویژگی های عملکردی و سلامتی بخش پروبیوتیک عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف از محیط کشت (   MARS Agar ) جهت جداسازی اولیه باکتری ها استفاده شده است.
دکترای علوم و صنایع غذایی افزود: پس از انجام تست کاتالاز، رنگ امیزی گرم و بررسی میکروسکوپی در نهایت ۱۵ کلنی باسیلی شکل، گرم مثبت و کاتالاز منفی، ایزوله شده و آزمون های مقاومت به اسید، صفرا و شیره معده و روده جهت بررسی خواص پروبیوتیکی آن ها انجام شد.
شمشاد ادامه داد: ایزوله های باکتریایی یا خواص پروبیوتیکی مطلوب جهت بررسی خواص سلامتی بخش پروبیوتیک ها، مورد آزمون های فعالیت ضد میکروبی، مقاومت آنتی بیوتیکی و هیدرولیزال- آرژنین قرار گرفت و سپس هفت ایزوله باکتریایی انتخابی در آزمون های کاهش کلسترول و هیدرولیز نمک های صفراوی شرکت داده شدند که در نهایت، شناسایی مولکولی و استخراج ( DNA )به روش ( PCR   )، جهت ایزوله های باکتریایی برتر، با روش (  srRNA ۱۶   ) توالی یابی و شناسایی شد.
وی در پایان تصریح کرد: توالی های به دست آمده، در کتابخانه ژنوم مرکز بین المللی اطلاعات بیوتکنولوژی بلاست گردید و سویه های لاکتو باسیلوس پنتوسوس، لاکتو باسیلوس کراستام، لاکتوباسیلوس برویس و لاکتو باسیلوس فرمنتوم از ایزوله های محصول لبنی سنتی نائین شناسایی شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.