کاهش 60 درصدی خطر ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی با ویتامین C و E

سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷
سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:مصرف ویتامین های C ، E به همراه منیزیوم خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را 60 درصد کاهش می دهد.
کاهش 60 درصدی خطر ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی با ویتامین C و E
دکتر پروین میرمیران امروز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:بررسی های این مرکز نشان می دهد مصرف روزانه مواد مغذی مانند پتاسیم که در سبزیجات و میوجات بیشتر وجود دارد نیز سبب پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی می شود.
وی به نقش مصرف بیش از حد نمک و افزایش بیماری های مزمن کلیوی اشاره کرد و گفت: مصرف زیاد نمک می تواند 64 درصد خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را افزایش دهد.
میرمیران حد مجاز مصرف روزانه سدیم را 2300 میلیگرم اعلام کرد و گفت: مصرف بیشتر آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را افزایش دهد. مقدار نمکی که در غذاها به صورت طبیعی وجود دارد برای بدن کافی بوده و مصرف بیشتر آن برای بدن ضرر دارد.
وی ادامه داد که ویتامین ها که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می توانند بر عملکرد کلیه ها تاثیر مثبت داشته باشند، و آنتی اکسیدان ها بیشتر در سبزیجات و میوه ها وجود دارد.
وی به مهمترین اقدامات تحقیقاتی در سال های اخیر اجر شده، اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای مطالعات اپیدمیولوژیک در جامعه در قالب مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران، برای بررسی وضعیت تغذیه ای، ارتباط دریافت ها و الگوهای غذایی با بیماریهای مربوط به غدد درون ریزمانند دیابت، سندرم متابولیک، اختلالات چربی های خون، فنوتیپ های چاقی، پرفشاری خون، بیماریهای مزمن کلیوی و بیماریهای قلبی عروقی از جمله اقدامات تحقیقاتی این مرکز بوده است.
میرمیران، بررسی روایی و پایایی ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه ای و مداخلات کارآزمایی بالینی درمورد تغذیه سالم، غذاهای فراویژه (مانند روغن هسته انار، جوانه عدس، ارده، آب زرشک، پودر جوانه بروکلی، شیر شتر ، دارچین و پودر چغندر قند) را از دیگر اقدامات تحقیقاتی این مرکز اعلام کرد.
وی ادامه داد: همچنین مداخلات مکمل های تغذیه ای (ویتامین D و ید)، الگوهای تغذیه ای مانند الگوی DASH (الگوی تغذیه ای برای کاهش فشارخون) برای پیشگیری یا کاهش عوامل خطر قلبی عروقی و مطالعات سلولی مولکولی در مورد ارتباط عوامل تغذیه ای با بیان ژنهای مرتبط با ترشح هورمونهای چاقی، و ارتباط متقابل عوامل تغذیه ای با پلی مورفیسم ها در ارتباط با چاقی یا سندرم متابولیک از دیگر اقدامات پژوهشی این مرکز در سال های اخیر است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرما)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.