پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"، نوعی بازی طراحی کرده‌اند که به کاربران کمک می‌کند توجه و تمرکز

سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش ایسنا و به نقل از یورک الرت، پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge)، نوعی بازی جدید برای آموزش مغز ابداع کرده‌اند که می‌تواند تمرکز کاربران را بهبود بخشد. آنها باور دارند که این بازی می‌تواند راهی برای مقابله با حواس‌پرتی‌های روزانه جهان تجاری باشد.
ظهور فناوری‌های جدید، نیازمند پاسخ سریع به ایمیل و پیامک و انجام دادن چند کار به صورت همزمان است. جوانان به خصوص دانش‌آموزان، مشکلات بیشتری در توجه کردن دارند و دائما به حواس‌پرتی دچار می‌شوند. دشواری در داشتن توجه و تمرکز، به استرس محیطی و مشکلات مربوط به بی‌خوابی یا کیفیت ضعیف خواب منجر می‌شوند.
پروفسور "باربارا ساهاکیان"(Barbara Sahakian)، استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج گفت: همه ما، تجربه رفتن از خانه تا محل کار را داریم؛ در حالی که احساس می‌کنیم همه روز را مشغول بوده‌ایم اما مطئن نیستیم دقیقا چه کاری انجام داده‌ایم. بیشتر زمان ما با پاسخ دادن به ایمیل، خواندن پیامک‌ها، جستجو در اینترنت و انجام دادن چند کار به صورت همزمان سپری می‌شود اما گاهی متوجه می‌شویم که به جای انجام دادن کار بیشتر، کار کمتری انجام داده‌ایم و به هدف روزانه خود نرسیده‌ایم. پس از رفتن به خانه نیز نمی‌توانیم هیچ کاری را بدون استفاده از تلفن همراه انجام دهیم. ما باید برای انجام دادن کارهای پیچیده، تمرکز کافی داشته باشیم.
در سال‌های اخیر و با پیشرفت و گسترش تلفن‌های همراه هوشمند، شاهد رشد تعداد اپلیکیشن‌های موسوم به "آموزش مغز" بوده‌ایم که برای بهبود مهارت‌های شناختی، حافظه و تمرکز ابداع شده‌اند.
اکنون پژوهشگران دانشگاه کمبریج، یک بازی جدید موسوم به "دکودر"(Decoder) ابداع کرده‌اند که هدف آن، بهبود قدرت توجه و تمرکز کاربران است. این بازی، براساس یکی از پژوهش‌های همین گروه طراحی شده و با دقت مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بررسی‌های صورت گرفته با دکودر نشان دادند که بازی کردن با آن به مدت هشت ساعت در ماه، می‌تواند به بهبود توجه و تمرکز کمک کند. این نوع توجه، یک شبکه قدامی- جداری را در مغز فعال می‌کند.
پژوهشگران در این بررسی، 75 بزرگسال جوان را در سه گروه جداگانه قرار دادند. گروه نخست، با دکودر و گروه دوم، با نوعی بازی موسوم به "بینگو" (Bingo) برای زمان مشخصی بازی کردند اما به گروه سوم، بازی خاصی ارائه نشد.
همه 75 شرکت‌کننده، در آغاز آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند و پس از طی کردن دوره یک ماهه نیز با آزمایش CANTAB" RVP" بررسی شدند. این آزمایش، حساسیت بالایی نسبت به تمرکز و توجه نشان می‌دهد.
نتایج این بررسی، تفاوت قابل توجهی را در میان گروه‌ها نشان داد. شرکت‌کنندگانی که با دکودر بازی کرده بودند، نسبت به کسانی که با بینگو بازی کرده و یا اصلا بازی نکرده بودند، تمرکز بهتری داشتند. تفاوت در عملکرد این افراد، کاملا مشخص بود.
پژوهشگران برای اطمینان از تاثیر دکودر در توجه و تمرکز شرکت‌کنندگان، توانایی آنها را با آزمایش "تریل مارکتینگ" (Trail Making Test) نیز مورد بررسی قرار دادند.
ساکاهیان ادامه داد: بسیاری از افراد در متمرکز کردن توجه خود با مشکل مواجه هستند. دکودر می‌تواند به این افراد کمک کند این قابلیت را بهبود بخشند. ما امیدواریم این بازی علاوه بر افراد سالم، برای بیماران مبتلا به اختلال در توجه یا اختلالات مزمن مغزی، کارآمد باشد.
وی افزود: نسخه پیشرفته‌تر دکودر، حتی چالش‌برانگیزتر از آزمایش اصلی ما خواهد بود زیرا به کاربران امکان می‌دهد به مرور زمان، به مزایای بیشتری دست یابند.
این پژوهش، در مجله "Frontiers in Behavioural Neuroscience" به چاپ رسید.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.