آشنایی با راه‌های مقابله با تب کریمه - کنگو

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱

دکتر بابک قرائی مقدم:تب کریمه- کنگو یک بیماری حاد تب دار خونریزی‌دهنده ویروسی است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. 

این بیماری نخستین بار در کریمه (اوکرین) و همین‌طور در کنگو (زئیر) گزارش شده‌است و به همین دلیل نام تب خونریزی‌دهنده کریمه- کنگو به‌خود گرفته است.

این بیماری در حیوانات بدون علامت بوده و تنها ممکن است که حیوان، تب مختصری داشته باشد. ویروس عامل این بیماری در برابر حرارت مقاومت کمی داشته بنابراین پختن گوشت (به‌مدت 30دقیقه و با دمای 56 درجه سانتی‌گراد) یا پاستوریزه کردن شیر و سایر فراورده‌های لبنی باعث از بین رفتن این ویروس می‌شود. در ضمن نگهداری گوشت به‌مدت 24 ساعت در کشتارگاه‌های صنعتی و در دمای 4 درجه سانتی‌گراد و فریز کردن گوشت در منزل به‌مدت 24 ساعت در دمای منفی 1 تا منفی 4 درجه سبب از بین رفتن این ویروس می‌شود. بنابراین تهیه گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی استان‌ها و نگهداری آنها به طریقه فوق، امکان ابتلا به این بیماری از طریق گوشت یا سایر موارد خوراکی را به کلی منتفی می‌سازد. عامل این بیماری ویروسی از گروه آربو ویروس‌هاست که معمولا به وسیله کنه منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌هاست و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به‌عنوان مخزن مطرح هستند. 

منبع: http://www.hamshahrionline.ir
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.