70 هزار پایان نامه دانشجویی «همانند جویی» شد

اصفهان - ایرنا - رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: بیش از 70 هزار پایان نامه دانشجویی در سه سال گذشته «همانند جویی» شد.
70 هزار پایان نامه دانشجویی «همانند جویی» شد
همانند جو، سامانه ای است که در زمینه شناخت و کشف بدرفتاری های علمی و کپی پایان نامه ها و با هدف پیشگیری از بد رفتاری های علمی به کار گرفته می شود.
سیروس علیدوستی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین همایش حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهشگاه از حدود 50 سال پیش تاسیس شده است اما نخستین کار رسمی خود را در سال 95 با بخشنامه وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد. 
وی گفت: همانند جویی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از سه سال پیش با جدیت بیشتری ادامه یافت. 
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ایرانداک بوسیله سامانه هایی از جمله همانندجو، پیشینه پژوهش و کیان بطور اختصاصی در زمینه بدرفتاری های علمی فعالیت می کند. 
وی با اشاره به این که هر کپی برداری از پایان نامه های قبلی به منزله تقلب نیست، اضافه کرد: با استفاده از این سامانه ها می توان هر بخش از یک پایان نامه را انتخاب و مطالب مشابه آن را در صورت وجود، در سامانه پیدا کرد. 
علیدوستی گفت:60 درصد از پایان نامه های وزارت علوم،10 درصد از پایان نامه های دانشگاه آزاد اسلامی، 5 درصد از پایان نامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نزدیک به صفر درصد از پایان نامه های حوزه های علمیه در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) ثبت شده است. 
وی با بیان این که قانون، همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را ملزم به ثبت پایان نامه های دانشجویان خود در سامانه ایرانداک کرده است، افزود: اگر پوشش این پژوهشگاه گسترده باشد امکان یافتن بیشتر پایان نامه ها وجود دارد. 
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ثبت این تعداد اندک پایان نامه در همه رشته ها و مقاطع تحصیلی توسط همه دانشگاه ها و در کلیه گروه های آموزشی انجام شده است. 
سامانه همانندجو با دریافت متن نوشتار از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترای موجود در پایگاه‌های ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی می کند و اندازه و منابع اطلاعات آنها را نمایش می‌دهد. 
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زیر نظر هیات امناء با نام نمادین «گنج دانش» با شعار «به از گنج دانش به گیتی کجاست» در قالب سه پژوهشکده فعالیت می کند. 
در حال حاضر اطلاعات بیش از600 هزار پایان نامه و نزدیک به150 هزار پیشنهاد در پایگاه اطلاعات علمی ایران(گنج) در دسترس کاربران قرار دارد. 
قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در اجرای اصل 123 قانون اساسی، سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید. 
بر اساس این قانون، تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان ‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و ضبط شده پژوهشی، علمی و هنری اعم از الکترونیکی یا غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل و با هدف ارائه کل اثر یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جُرم است و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت، مشمول مجازات می شوند. 
پنجمین همایش حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به منظور تبیین و همفکری در باره اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی با حضور مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های کشور روز پنجشنبه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. 
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.