ارائه الگوریتمی برای تشخیص"یونجه" از سایر گیاهان در تصاویرماهواره‌ای/برآورد میزان کشت سیب‌

سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷
محققان پژوهشگاه فضایی ایران با راه‌اندازی سامانه تشخیص و جداسازی زیر کشت اراضی کشاورزی، الگوریتمی برای جداسازی گیاه یونجه به عنوان غذای دام از سایر گیاهان ارائه دادند، ضمن آنکه توانستند میزان کشت سیب‌زمینی را در قطب‌های اصلی این محصول برآورد کنند.
دکتر داود عاشورلو، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا طراحی و پیاده‌سازی سامانه تشخیص و جداسازی سطوح زیر کشت اراضی کشاورزی را از جمله پروژه‌های اجرا شده در پژوهشگاه دانست و گفت: با استفاده از این سامانه می‌توانیم اطلاعاتی در زمینه سطح زیر کشت هر محصول در هر استان را برآورد کنیم.
وی با بیان اینکه برای اجرای این سامانه مطالعات مروری در زمینه تجربیات سایر کشورها در زمینه نحوه پایش محصولات کشاورزی انجام دادیم، افزود: بر این اساس ما با همکاری سازمان فضایی اروپا داده‌ها و تصاویر ماهواره‌هایی که به صورت رایگان بود را دریافت کردیم و از این تصاویر برای بررسی سطح زیر کشت ۵ محصول کشاورزی استفاده کردیم.
عاشورلو ابراز امیدواری کرد که در آینده با قرار گرفتن ماهواره‌های بومی در مدار، بتوانیم از خدمات ماهواره‌های داخلی برای پایش محصولات کشاورزی بهره‌برداری کنیم.  
مجری طرح ادامه داد: در نقاط مختلف کشور، محصولات مختلفی کشت می‌شود و ما در این پروژه توانستیم الگوریتم جدید و بومی را ارائه کنیم که با این الگوریتم می‌توانیم در زمان کمی سطح زیر کشت محصولات مختلف را برآورد کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، طراحی و پیاده‌سازی سامانه پایش پارامترهای کمی گیاهان زراعی را از دیگر طرح‌های اجرا شده در مرکز تحقیقات فضایی پژوهشگاه فضایی نام برد و اظهار کرد: در این طرح با این سامانه قادر به بررسی پارامترهای رشد محصولات و برداشت آنها هستیم.
وی تاکید کرد: در این طرح برای اولین بار توانستیم محصولات مختلف را با هم مقایسه کنیم و به صورت اتوماتیک محصولات را از یکدیگر تفکیک و جداسازی کنیم، ضمن آنکه می‌توانیم برای هر شهرستانی به تفکیک میزان سطح زیر کشت ۵ محصول برنج، کلزا، ذرت، گندم و یونجه را اعلام کنیم.
به گفته این محقق این سامانه از طریق ارائه سری زمانی تصاویر ماهواره‌ای، مشخص می‌کند چه نوع محصولی در کدام منطقه کشت می‌شود.
عاشورلو با اشاره به چالش‌های تشخیص گیاه "یونجه" از طریق تصاویر ماهواره‌ای، توضیح داد: جداسازی گیاه "یونجه" از میان سایر گیاهان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بسیار دشوار است؛ ولی ما در این مطالعات روشی را برای تشخیص این محصول از سایر گیاهان ارائه ‌کردیم و مقاله آن نیز در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی منتشر شده است.
مجری طرح با اشاره به اعلام وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت کشت برنج در برخی مناطق، یادآور شد: در این راستا مطالعاتی در ۳ استان اصفهان، خوزستان و فارس انجام دادیم و نتایج مطالعات فضایی ما نشان داد که در چه مناطقی به چه میزان برنج کشت شده است.
به گفته این محقق، در مناطقی مانند شوشتر، اهواز و سوسنگرد در سطح وسیعی اقدام به کشت برنج شده است.
عاشورلو پایش وضعیت میزان تولید سیب‌زمینی را از دیگر مطالعات این طرح عنوان کرد و گفت: این مطالعات طبق درخواست وزارت جهاد کشاورزی انجام شد و ما در این مطالعات داده‌هایی در زمینه میزان کشت سیب‌زمینی در قطب‌های اصلی این محصول به دست آوردیم. اطلاعات این مطالعات در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.