فشار خون بالا چیست؟

پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

همشهری آنلاین: فشار خون بالا به فشار خون سیستولی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و فشار خون دیاستولی ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر اطلاق می‌شود.

فشار خون نیرویی است که خون بر روی دیواره رگ‌های شما اعمال می‌کند. هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به درون شریان‌ها تلمبه می‌کند. در این هنگام فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا ماکزیموم خوانده می‌شود.

هنگامی که قلب شما - در فاصله بین دو ضربان - در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا  مینیمم می‌گویند.

هنگامی فشار خون شما طبیعی است که  فشار ماکزیمم شما 120 میلی‌متر جیوه یا پایین‌تر و فشار مینیمم شما 80 میلی‌متر جیوه با پایین‌تر باشد.

اگر فشار خون ماکزیمم  140 میلی متر جیوه یا بالاتر  و فشار خون مینیمم شما 90 میلی متر جیوه یا بالتر باشد، فشار خون شما بالا است. هر دو عدد فشار خون ماکزیمم یا مینیمم  اهمیت دارد.

اگر در سه نوبت جداگانه اندازه‌گیری فشار خون شما بالا باشد، احتمالا  به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستید.

در صورتی که فشار ماکزیمم شما بین 120 تا 139 میلی‌متر جیوه و فشار مینیم شما بین 80 تا 89 باشد؛ شما به "پیش-فشار خون بالا" یا "پیش-پرفشاری خون" مبتلا هستید.

افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند، با احتمال بیشتری نسبت به افراد  دیگر ممکن است به بیماری فشارخون بالا یا پرفشاری خون مبتلا شوند، مگر اینکه اقداماتی برای پیشگیری به عمل آورند.

به  جز موارد کمی که فشار خون بالا مربوط به یک عامل با بیماری زمینه‌ای است که با درمان آن فشار خون به حد طبیعی باز می‌گردد، در اغلب موارد در افرادی که دچار فشار خون بالا تشخیص داده می‌شوند، علت مشخصی برای فشار خون بالا به دست نمی‌‌آید.

این بیماران مجبورند در  سراسر عمر با رعایت رژیم غذایی و/یا مصرف دارو فشار خون خود را طبیعی نگه دارند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید، با اقدامات درمانی فشار خون شما به حد طبیعی بازگشته است، بیماری شما علاج نشده است و تنها تحت کنترل است. بنابراین نباید درمان‌ها را قطع  کنید.

فشار خون بالا به دو مرحله یک و دو تقسیم می‌شود:

طبقه‌‌بندی فشار خون در بزرگسالان (بر حسب میلی متر جیوه)

رده فشار خون فشار خون ماکزیمم
(سیستولی)

 فشار خون مینیمم
(دیاستولی)

طبیعی کمتر از 120  کمتر از 80
پیش-پرفشاری خون 120 تا 139   80 تا 89
پرفشاری خون    
مرحله یک  140 تا 159  90 تا 99
مرحله دو  160 یا بالاتر  100 یا بالاتر
  • این طبقه‌بندی برای افراد 18 ساله یا بزرگتر است که دارویی برای فشار خون بالا مصرف نمی‌کنند، دچار بیماری وخیم کوتاه‌مدتی نیستند، و بیماری‌های دیگری مانند دیابت یا بیماری کلیوی ندارند.
  • هنگامی که فشار خون سیستولی و دیاستولی شما در دو رده متفاوت قرار می‌گیرد، از رده بالاتر برای طبقه‌بندی استفاده کنید، برای مثال اگر فشار خون 160 روی 80 در مرحله دوی فشار خون بالا قرار می‌گیرد.
  • افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی اگر  فشار خون 130 روی 80 میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، استثنائا در رده پرفشاری خون یا فشار خون بالا قرار می‌گیرند.
برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.