جز ردپا چیزی در طبیعت جا نگذاریم

سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

تهران- ایرنا - چند سالی است نفس‌های طبیعت به شماره افتاده و البته در روزی به نامش عرصه تنگ‌تر هم می شود، پس بیایید با رعایت اصول اخلاق زیست محیطی وارد طبیعت شده و در زمان خروج چیزی جز ردپای خود بر جای نگذاریم.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علمی ایرنا، عید نوروز و دید و بازدید در این روزها سنت حسنه ای است که از نیاکان ما به ارث رسیده است و روز 13 فروردین یا همان «سیزده به در» نیز روزی برای گشت و گذار در طبیعت است تا سال جدید را با انرژی مضاعف آغاز کنیم اما به نظر می‌رسد چند سالی است این روز به یک بدشانسی برای طبیعت تبدیل شده است. 
در پایان یک روز خوش و شاد آنچه در طبیعت باقی می‌ماند شاخه‌های شکسته، از بین رفتن بخش زیادی از سبزه‌ها و نابودی حشرات ریز، تن زخمی درختان به بهانه نوشتن یادگاری، درختان نیمه سوخته، انبوهی از پسماندها و ظروف پلاستیکی است که تا چشم کار می‌کند، دیده می‌شود. 
می‌دانیم که بهار فصل زادآوری و بیدارشدن طبیعت است، در این ایام حیوانات بسیاری زاد و ولد می‌کنند، پرندگان آماده تخمگذاری می‌شوند اما انسان‌ها با ورود خودخواهانه و بدون رعایت اصول اخلاق زیست محیطی به طبیعت عرصه را بر آنها تنگ می کنند. 
اما برای اینکه بیشتر به پاسداشت روز طبیعت و بها دادن به محیط زیست توجه کنیم خبرنگارعلمی ایرنا به سراغ «محمد درویش» دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری رفته است تا در گفت و گویی اصول مهمی که باید در روز طبیعت رعایت شود تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود، تشریح شود.

* سرعت مطمئنه را رعایت کنیم 
دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری در این گفت و گو به برخورد خودروها با حیوانات در روزهای نوروز و سیزده به در اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین توصیه‌ها به هموطنان این است که در سفرهای نوروزی سرعت مطمئنه را رعایت کنند زیرا بیشترین آمار تلفات حیوانات به واسطه تردد بالای خودروها، در این روزها اتفاق می‌افتد. 
درویش تاکید کرد: حیوانات متوجه نوروز و تعطیلات نیستند و این ما هستیم که باید نکات و موارد لازم را رعایت کنیم، بنابراین اگر سرعت را کم کنیم، می‌توانیم ضمن لذت بردن از طبیعت، خسارات ناخوشایند ناشی از تصادفات و آمار مرگ و میر را هم پایین بیاوریم و علاوه بر آن، راهی برای نفس کشیدن طبیعت باز کنیم.

* پیک نیک سفری همراه داشته باشید 
وی گفت: همچنین برخی گردشگران و مسافران بدون ملاحظات زیست محیطی بساط سفر خود را در طبیعت پهن می‌کنند که این موضوع خسارات زیادی به طبیعت وارد می‌کند از این رو چند سالی است در برخی نقاط پرتردد مانند پارک ملی گلستان مکان‌هایی برای نشستن گردشگران در نظر گرفته شده است. 
دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: تلاش کنیم به هیچ عنوان و یا تا آنجا که امکان دارد از منابع چوبی حتی خشک منطقه برای آتش روشن کردن استفاده نکنیم و اگر مجبور شدیم با خود ذغال داشته باشیم و اگر ناچار به این کار شدیم، آتش را در یک ظرف بر پا کنیم و مستقیم روی زمین آتش روشن نکنیم چون این مساله می تواند جانداران ریز و باکتری‌های مفید خاک را از بین ببرد. 

* از خاموش شدن آتش مطئمن شوید 
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در سال‌های گذشته بارها دیده شده که مسافران بدون اطمینان از خاموش شدن آتشی که برپا کرده اند محل را ترک می‌کنند که بعد از آن با کوچکترین وزش باد شاهد بروز آتش سوزی در منطقه بودیم، لذا گردشگران باید نسبت به این مساله هوشیار باشند. 

* ته سیگار را در طبیعت رها نکنید 
این فعال محیط زیست اظهار داشت: افراد سیگاری هم باید مواظب باشند ته سیگار خود را در طبیعت رها نکنند چون علاوه بر اینکه می‌تواند به اشتباه غذای دام و پرندگان شود و آنها را مسموم کرده و همچنین وارد چرخه غذایی انسان‌ها شود؛ باعث بروز آتش‌سوزی می‌شود که در برخی موارد خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد. 

* سر و صدا نظم حیوانات را به هم می‌ریزد 
درویش گفت: نکته مهم دیگر این است که گردشگران از ایجاد سر و صدای شدید و آلودگی صوتی در نزدیکی محیط های طبیعی جدا پرهیز کنند چون آلودگی‌های شدید صوتی برای حیوانات که قدرت شنوایی آنها ده‌ها برابر انسان است، گوش‌خراش بوده و به شدت به آنها آسیب می‌زند به گونه‌ای که حتی در پیدا کردن مسیرهای حرکتی با دشواری مواجه می‌شوند. 
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از این مساله باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد خودروهای خود را به مناطق حساس و آسیب پذیر مانند تالاب ها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها نزدیک نکنیم بلکه مسیری را پیاده برویم تا انواع آلودگی‌ها را به این مناطق حساس انتقال ندهیم. 

* زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنیم 
دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری گفت: زباله‌هایی که تولید می‌کنیم را باید با خود برگردانیم و در نزدیک ترین شهر آنها را به ماموران شهرداری تحویل دهیم، هرگز انتظار نداشته باشیم هر جا می‌رویم حتما سطل زباله وجود داشته باشد، وقتی می‌توانیم حجم زیادی از مواد غذایی را با خود حمل کرده و به طبیعت ببریم حتما این امکان نیز فراهم است تا باقیمانده آن را با خود برگردانیم. 

* سبزه‌های عید را کمپوست کنیم 
وی گفت: سبزه‌های عید را در طبیعت رها نکنیم، اگر افراد در خانه‌های خود باغچه دارند حتما سبزه‌ها را دفن کنند تا با تبدیل شدن به کمپوست به حاصل‌خیزی خاک کمک کند. 
درویش افزود: شهرداری‌ها و بسیاری از سمن‌ها در شهرهای مختلف فضایی فراهم کردند تا سبزه ‌ا را تحویل بگیرند و به دامداری‌ها و به خصوص پرورش دهندگان اسب تحویل دهند تا به عنوان غذای دام و اسب مورد استفاده قرار گیرد از این رو لازم است تا از این ظرفیت برای مدیریت سبزه‌ها و رها نکردن آنها در طبیعت بهره ببریم. 
درویش تاکید کرد: توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان سبزه‌ها را روی خودروهای خود قرار ندهند و آن را در طبیعت پرتاب نکنند و یا در جوی آب نیندازند بلکه اجازه دهند این سبزه‌ها منجر به افزایش حاصل‌خیزی خاک و یا غذای پرندگان و دیگر حیوانات شود. 
اما سخن آخر اینکه یادمان باشد بهترین نوع سفر این است که جز رد پا چیزی از خودمان در طبیعت باقی نگذاریم و روز طبیعت را زمانی برای پاسداشت رویش دوباره زمین بدانیم و با حفظ اصول زیست محیطی کاری کنیم که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.